Приятелствата, които възникват в училище или в парка, са важни за децата. Приятелите обогатяват живота им, повишават самочувствието и осигуряват моралната подкрепа, от която те се нуждаят, когато имат нужда  - дори за такива неща като таблицата по умножение или да им припомнят някоя важна историческа дата. От гледна точка на развитието, формирането на успешни връзки с връстници е основно умение, което децата ще използват и усъвършенстват през целия си живот.

Но за някои е трудно да се впишат в класа, играещите в парка или която и да е друга група. Те трудно установят силни връзки с връстниците си и често остават изолирани и вероятно самотни. Тези деца обикновено не разбират защо трябва да се споделят играчките или да се включват в игри, които не им допадат. Така обаче остават още по-настрани и постепенно другите спират да ги търсят.

Ето кои са причините за подобно поведение и как може да помогнете на детето в такава ситуация.

Някои деца са просто по-срамежливи

Някои деца от съвсем малки са изключително срамежливи и това им създава проблеми след време, когато трябва да открият приятели. Те имат нужда от толеранс, за да се запознаят с някого, да го опознаят и да му се доверят. Не се притеснявайте, ако детето ви е малко по-колебливо сред своите връстници. Няма как всяко дете да бъде роден лидер и не очаквайте подобно поведение от него. В никакъв случай не го притискайте да бъде активно и винаги първо. Това още повече ще го притесни.

Родителите обаче не трябва да правят грешка, приемайки срамежливостта като оправдание да държат своите деца под стъклен похлупак. На срамежливите деца трябва да се даде възможност да се запознаят с нови деца и да им се помогне да се приспособят и преодолеят прехода по начин, който няма да ги кара да се чувстват неудобно.

За начало планирайте срещи за игра у дома, където детето ще се чувства комфортно и защитено. Спортните и артистични занимания са много подходящи за такъв тип деца, тъй като им помагат да открият себе си и да повярват в своите възможности. А и там се създават приятелства с връстници, които имат същите интереси, което помага да се сведе до минимум тревожността.

Развийте социалните умения на малчугана

Социалните умения не възникват спонтанно при всички малчугани. Импулсивните и хиперактивни деца често действат по начин, който пречи на силното им желание за приятелство. Някои се затрудняват да контролират гнева си, когато не могат да получат това, което искат, и по този начин отчуждават другите деца.

Ако сте забелязали, че детето ви не взаимодейства добре със своите връстници, опитайте да тренирате неговото поведение у дома. Обяснете му, че приятелите очакват същото добро поведение от него. Тренирайте у дома да прави отстъпки и да приема другите такива, каквито са, започвайки с членовете на семейството. Така то постепенно ще усвои основни социални умения за групов живот и ще създаде приятелства. Импулсивните деца също така имат нужда от практикуването на различни стратегии за разрешаване на конфликти с връстниците. Ролевите игри у дома са много полезни за тях.

Най-важният модел за подражание си остава майката. Затова много внимавайте какво поведение демонстрирате. Детето се учи от вас буквално от първа ръка. Внимавайте как говорите и се държите в семейството, с близките и приятелите си. То попива всичко.

За децата, които се нуждаят от повече напътствия, може да използвате тактиката на простите ежедневни разговори. Открийте подходящи теми, които да дискутирате и опитайте да разработите стратегия, която да стимулира отварянето им към света.

Ако въпреки всичко детето продължава да стои самотно, докато другите играят, поговорете и с неговия учител в училище. Децата често казват „всички ме мразят“, но не успяват да опишат какво точно се случва. Учителите на детето могат да разберат по-добре отношенията му с връстниците и да предложат подходящи решения на проблема, слагайки го на един чин със съученик, с когото би намерило общи теми например.

Организирайте срещи за игри

Контролираните срещи за игра са чудесен начин да срещнете детето си с други деца и да му помогнете да изгради своите социални умения. В началото винаги стойте наблизо, за да реагирате, ако има някакъв проблем. Постепенно оставете детето само да се справя в новата за него среда. Бихте могли за тези срещи да се уговорите с приятели или колеги със сходни на възраст деца.

Може също така да поканите на гости приятелка с дете на подходяща възраст. Вашият малчуган ще се чувства на своя територия, която ще му помогне да се отпусне. Заедно с него предварително измислете игри, които той да предложи на другото дете. И следете дали се забавляват заедно, защото това е важното в случая. Ако има нужда, се включете в играта, за да стане по-весело. Но не прекалявайте, срещата трябва да върви непринудено, а не да се усеща вашето дирижиране на всяко действие и противодействие. Децата трябва да усещат топлина и подкрепа, а не педантичност.

След срещата поговорете с детето как е минало и наблегнете на това как добре са се забавлявали. Така ще го мотивирате да търси компанията на деца. Съсредоточете се върху доброто му поведение, но избягвайте критиките. Похвалите вършат много повече работа и са далеч по-градивни. И винаги наблягайте на това, че са правили нещо заедно. Вместо да кажете „Браво, много добре кара тази количка“, кажете „С приятеля ти се справихте много добре с движението по пътя с колите“.

Продължава на страницата на Новите родители