Глобалното разпространение на екологичните проблеми, особено в сферата на модата, нараства. С тях се увеличава и заинтересоваността на обществото относно въздействието на модната индустрия върху околната среда. През последните десет години и тенденцията към устойчива мода постепенно набира скорост и изглежда все повече ще взема превес. Очаква се това да доведе до множество трансформации в индустрията - от практиките за опаковане до потребителското поведение и покупки.

Какво е устойчива мода?

Устойчивата мода представлява производство на модни артикули с цел минимизиране на въздействието върху околната среда и насърчаване на социалната отговорност в целия производствен процес. Целта е да се създават модни артикули, които са екосъобразни, социално отговорни и икономически устойчиви.

В устойчивата мода един от основополагащите акценти са материалите, използвани по време на производството. В нея се използват естествени и органични материали като вълна, лен и памук, култивирани без използването на вредни пестициди и химикали. Тези материали са едновременно биоразградими и допринасят за намаляване на отпадъците в депата.

Друг важен елемент от устойчивата мода се отнася до производствения процес. Това включва избор на методи за производство, които са по-малко вредни за околната среда, като например избор на естествени багрила вместо токсични химикали.

Устойчивата мода защитава етичните практики за разпространение и потребление на артикулите. Това предполага осигуряване на етична работна среда и верига на доставки, като работниците получават справедливи заплати и работят в безопасни и хуманни условия. Зелената мода също набляга на намаляването на свръхконсумацията и създаването на издръжливи, дълготрайни (timeless) дрехи.

Ето кои са четирите основни проблема, с които устойчивата мода се бори:

  • Използването на вода и замърсяването - значителни количества се използват не само в производството на облекла, но и в прането им.
  • Енергийните емисии - значителна консумация на енергия при производството на синтетични тъкани и при пране, сушене и гладене на дрехи.
  • Използването на химии - използване на торове и пестициди при отглеждането на суровини, като памук.
  • Генерирането на отпадъци - огромни количества текстил в крайна сметка се изгарят или депонират на сметища.

Защо устойчива мода е от съществено значение?

Модната индустрия заема значителна позиция в икономиката. Секторът отбеляза забележителен растеж през последните десетилетия - производството на облекло се е удвоило от 2000 г. до 2014 г. Въпреки 60% увеличение на покупките на дрехи, аксесоари и обувки през 2014 г. в сравнение с 2000 г., продължителността, за която хората са запазили дрехите си, е намаляла наполовина (McKinsey & Company, 2016).

Докато модната индустрия процъфтява, все по-голямо внимание се обръща на нейните обширни отрицателни въздействия върху околната среда. По време на процеса на създаване на облеклото се използват ресурси, както и вода, и химикали.  Производството в модата допринася за 10% от въглеродните емисии на човечеството, изчерпва водните източници и замърсява реките и потоците. Освен това 85% от всички текстилни изделия се озовават на сметищата всяка година (UNECE, 2018 г.), а прането на определени видове дрехи освобождава значително количество микропластмаса в океана.

Всичките тези вреди водят до нуждата от устойчиви практики в модата. В контекста на модата терминът „устойчивост“ се отнася предимно до екологичните последици в създаването (включително производството на суровини, преработката и производството), носенето и поддържането (използването) и изхвърлянето на дрехи (вече не се употребяват). След закупуване и носене на дрехата, тя обикновено се изхвърля, или завършва на депата, или се изгаря.

Много брандове вече прилагат някои практики, които водят до устойчивост, но и ние като потребители трябва да се замислим, а и да да носим дрехите си за по-дълъг период, а и да купуваме по-малко количество.

Устойчива мода срещу Бърза мода

Бързата мода включва масово производство на облекло, което да е адаптирано към променящите се тенденции. Основната цел е бързо производство, което води до по-евтини облекла. Въпреки това, поради бързото им и мащабно производство, тези дрехи често не са качествени и не са предназначени за продължително носене.

От друга страна, устойчивата мода се фокусира върху производство с мисъл към природата. Много устойчиви модни брандове също приоритизират етичните практики, тъй като тези аспекти са тясно свързани. Въпреки че отбелязахме, че популярността на устойчивата мода се увеличи през последните години, тя все още е изправена пред значително предизвикателство да се конкурира с широко разпространената популярност на бързата мода. Основната пречка е поддържането на конкурентни цени въпреки значително по-високото качество на устойчивите модни артикули.

Форми на устойчива мода

Eco-friendly модни брандове

Тези марки често използват естествени и органични материали и се застъпват за справедливите търговски практики. Eco-friendly модата включва създаването на облекло с използване на екологични материали и процеси, за да се сведе до минимум въздействието им върху околната среда.

Магазини за дрехи втора употреба

Магазините за дрехи втора употреба спасяват от изхвърляне хиляди килограми дрехи годишно и така артикулите откриват своите нови собственици без да бъдат изхвърлени в депата.

Рециклирани материи

Рециклирането включва разграждането на материали като пластмасови бутилки или стари дрехи и превръщането им в нови продукти.

Естествени материи

Дрехите, изработени от материи като вълна, лен и памук, се считат за естествени. Тези материи са едновременно възобновяеми и биоразградими, което ги прави по-екологично устойчиви в сравнение със синтетичните алтернативи.

Етични и справедливи практики на работа

Неразделна част от устойчивата мода са етичните и справедливи търговски практики. Това включва гарантиране на справедливо заплащане и безопасни условия на труд за всички работници, ангажирани в производствения процес, както и използването на материали, получени по етичен и устойчив начин.

Преизползване (upcycling) на дрехи и материи

Това е процес, в който дрехите и материите получават втори живот, придобивайки нови форми. По този начин се пестят ценни ресурси за изработването на дрехи от нулата до краен продукт - електроенергия, вода, ценни суровини..И в България вече има моден бранд, който използва този иновативен метод за създаването на модни артикули - REVIVE apparel.

REVIVE apparel и техният принос към сферата на устойчивата мода в България

Креативният подход на преизползването (upcycling) вдъхновява Габриела Томова-Бонева и Габриела Георгиева да създадат REVIVE apparel. Две момичета, които се запознават в университета и споделят своята привързаност към устойчивия начин на живот. В последствие и страстта им към модата се намесва и така се поражда идеята за REVIVE apparel. Чрез модния бранд удължават живота и дават нова форма на дънки втора употреба в първата си колекция. Спасявайки дрехите втора употреба или отпадъчните материали се понижава и количеството на изхвърлените дрехи в депата. Сам по себе си целият процес е благоприятен за природата ни, защото води до по-малко замърсяване. Освен тази иновативна устойчива практика за създаването на нови дрехи, от бранда се гордеят с опаковките, с които уникалните им артикули достигат до техните притежатели. Те използват биоразградими, компостируеми и рециклирани опаковки.

Модата помага на всяка жена да изрази своята индивидуалност, затова от бранда вярват, че чрез модата, и то устойчивата мода, могат да създадат движение, което да бъде вдъхновено да действа с грижа към природата и бъдещето на нашата планета. Тяхната цел е да вдъхновят всяка жена да избира дрехите в своя гардероб с мисъл към нашата околна среда и устойчивото бъдеще на планетата.

Разгледайте ги тук: https://reviveapparel.bg/