Бързият растеж на динозаврите им е помогнал да процъфтяват на Земята в продължение на 165 милиона години, което е значителен еволюционен успех, установиха учени, цитирани от Ройтерс.

Това е било характерно както масивни месоядни като тиранозавър, така и огромни растителноядни като аржентинозавър, отбелязват изследователите.

Но кога за първи път се е появила тази особеност? Новото проучване показва, че тя е била налице при най-ранните динозаври. От микроскопични характеристики на вкаменелости от кости от Аржентина става ясно, че динозаврите са имали темпове на растеж, съизмерими с тези на днешните бозайници и птици.

Скоростният растеж предполага множество предимства, смятат учените, предава БТА. „Бързото израстване позволява на организмите да избегнат рисковата ситуация да бъдат малки през голяма част от живота си. Освен това им дава повече време да се размножават през целия си живот, което допринася за еволюционната им пригодност, поколение след поколение“, казва палеонтологът Кристи Къри Роджърс от колежа „Макалестър“ в Минесота, научен ръководител на изследването, публикувано този месец в списание PLOS ONE.

Изследователите разглеждат моделите, запазени в костите на динозаври и някои техни братовчеди, обитавали Северозападна Аржентина преди около 231-229 милиона години.

„Структурата на миниатюрните минерални кристали и протеини в костите, както и кръвоносните съдове и клетъчната организация, отразяват относителната скорост на растеж“, казва Къри Роджърс. Той пояснява: „Разбира се, всичките им меки части отдавна са се разпаднали, преди милиони години, когато тези кости са се превръщали във вкаменелости. Всички твърди части обаче, които се запазват във времето, очертават пространствата, където някога са били меките части. Това ни позволява да реконструираме и сравняваме моделите на растеж сред животните“. Изследователите изучават пет ранни динозавъра от Аржентина - всички двукраки, с бързоходни крака, хващащи ръце с нокти и остри зъби.

Три от тях са били месоядни, предшественици на масивни хищници като ти-рекс и гигантозавър. Herrerasaurus и Sanjuanosaurus са били дълги около 3-4,5 метра, а Eodromaeus е бил с размерите на пуйка.

Другите два - също големите колкото пуйка, са Eoraptor и Chromogisaurus. Те са били предшественици на дългокраките, четирикраки гиганти като Aржентинозавър.

Петте вида са имали признаци на изключително бърз растеж, установиха учените.

Първите динозаври са еволюирали през триаския период. Това е станало след най-тежкото масово измиране на Земята преди 252 милиона години в края на пермския период. Около 95% от видовете са изчезнали в условията на тежки климатични промени, очевидно причинени от масивна сибирска вулканична дейност.

„Бързият растеж, съчетан с толкова много други уникални аспекти на физиологията, биологията и поведението на динозаврите, вероятно е давал на динозаврите предимство. Но именно тази уникална комбинация, а не единствената особеност на бързото израстване, е дала на динозаврите еволюционен скок“, казва Къри Роджърс.

Друго масово измиране в края на триаса преди около 201 милиона години погубва много от ранните конкуренти на динозаврите, което им позволява да установят истинско господство на Земята.

„С напредването на времето динозаврите процъфтяват, защото запазват тези високи темпове на растеж, докато техните съвременници, които не са динозаври, забавят темповете“, обяснява Къри Роджърс.