Гигантизмът е в гените на китовете, установи проучване на бразилски учени, цитирано от Ройтерс.

Синият кит е най-голямото известно създание на Земята, надминаващо дори най-едрите динозаври. Как обаче тези великолепни морски бозайници са станали толкова огромни?

Ново проучване изследва генетичните основи на гигантизма при китовете и идентифицира четири гена, които, изглежда, са изиграли решаваща роля.

Според учените те са помогнали за големите размери на тези морски бозайници, но също и за намаляването на свързаните с това неблагоприятни последици, сред които по-висок риск от рак и по-ниски репродуктивни способности.

Китоподобните - вид морски бозайници, включваща китовете, делфини и морски свине, еволюира преди около 50 милиона години от малко наподобяващи вълци предци, принадлежали към група бозайници, наречена чифтокопитни, от която са част днешните крави, прасета, овце и много други.

"Размерът на тялото е сложен резултат от много гени, физически и екологични процеси", казва генетикът Мариана Нери от Базилския държавен университет в Кампинас, съавтор на изследването. То е публикувано в изданието "Сайънтифик рипортс".

"Нашите резултати са сред първите, които изследват гигантизъм при китоподобните от молекулярна гледна точка".

Проучването е фокусирано върху седем вида кита, чиято дължина надвишава 10 метра, сред които са кашалот, син, беззъб, ивичест кит, пише БТА. След анализ на девет гена, включително някои свързани с големия размер на тялото при други бозайници, изследователите установяват, че четири, изглежда, са придобити по време на еволюцията на големите китове.

"Гигантизмът в сегашната линия на китоподобните е отскоро, вероятно преди около 5 милиона години. Преди това е имало животни с големи размери като базилозавъра. Те обаче са били изключения и повечето китоподобни не са надвишавали 10 метра дължина", каза водещият автор Фелипе Андре Силва, който работи върху изследването.

"Гигантизмът може да даде някои предимства като по-нисък шанс да се превърнеш в плячка и по-голям възможност да получиш храна," добавя той.

Базилозавърът е хищник, живял преди около 40 милиона години и е най-едрият известен ранен кит. Родословието на беззъбите китове датира отпреди приблизително 36 милиона години, като първоначално са били със скромни размери.

„Еволюцията на китоподобните е фантастична история като тези огромни и харизматични животни привличат вниманието на мнозина хора", казва Нери. "Освен любопитството, което предизвикват, тези животните могат да ни научат на много за еволюционния процес".