Случвало ли ви се е някога да се питате, докато сипвате гориво в автомобила си и се наслаждавате на озадачаващо приятната миризма на въздуха наоколо, как помпата знае кога да спре да налива?

Отговорът на този привидно простичък въпрос всъщност е доста сложен. Вероятно си мислите, че някакъв вграден в дръжката електронен детектор ѝ казва да се изключи, когато се намокри? Грешите. Цялата система е изцяло механична и доста хитро разработена.

Причината, поради която не разливате гориво по земята из бензиностанциите, се крие в т.нар.

ефект на Вентури, открит през далечната 1797 г.

от италианския физик Джовани Вентури. Основната идея е следната - докато течността преминава през стеснено пространство (виж диаграмата), скоростта, с която се движи, се увеличава, а статичното налягане пък, изобразено с помощта на двете по-малки тръби над основната, намалява.

Именно този принцип се използва и при помпите за гориво. И така… отивате на бензиностанцията и започвате да пълните резервоара. Какво всъщност се случва?

Вероятно сте забелязали, че в основата на струйника се намира втора и далеч по-малка тръбичка - тя изпълнява ролята на малката тръбичка над тръба номер 2 на диаграмата и навлиза в механичната система в стесняващ се участък. Тъй като налягането в стеснената част на помпата е по-ниско от атмосферното, по-малката тръбичка започва да засмуква въздух, който се смесва с бензина в основния струйник, и едновременно с това намалява част от налягането.

Как помпата знае кога да спре? Благодарение на една хитрост

– малката тръбичка всъщност се раздвоява в стеснения участък. Когато резервоарът се напълни и горивото достигне самия струйник, то закрива и малката тръбичка. Тя вече не засмуква въздух, а гориво, което, разбира се, е по-тежко. Всмукателната сила на онази част от нея, която се раздвоява в стеснението, се увеличава. Вследствие на това тя издърпва към себе си една специална мембрана и затваря основния струйник. Именно благодарение на всичко това не разливате гориво по бензиностанциите.

И така, следващия път, когато пълните резервоара си догоре, благодарете мислено на Джовани Вентури.

Gallery

Статичното налягане в първия участък (1) е по-високо от това във втория (2), а скоростта на течността в (1) е по-ниска от тази в (2), тъй като площта на напречния пререз в (1) е по-голяма от тази в (2).

Източник: HappyApple/ Wikimedia Commons / Public Domain