Домът на сестрите Бронте или дамски реквием за неподчинението
Всяка сутрин Патрик Бронте е събуждал семейството си и градчето с няколко предупредителни изстрела от пушка, директно насочени към близката стена на църквата, в която по-късно служи на Бога. Правил е това с цел да наплаши евентуални лудити, които обикаляли навсякъде из Англия по това време, да не се приближават или да знаят какво ги чака, в случай, че все пак решат да дойдат. Има ясни следи от куршумите му по стените на църквата, ето ги:
Емили е признала, че не в Кати от „Брулени хълмове“, а в Хийтклиф е вложила собствения си характер. В тази връзка трябва да се каже, че е била и подозирана в сексуална връзка с брат си, но злите езици говорят това и за трите сестри Бронте. Шарлът единствена доживява началото на славата, но тя написва „Джейн Еър“, за да не изостава от шеметния успях на „Брулени хълмове“, на който къде тайно, къде явно е завиждала. Не бива да се забравя, че тя изгаря втория роман на Емили след смъртта ѝ, за да я „предпази от критиките и опетняването на името ѝ“. Шарлът разрешава обаче публикуване на новия роман на Ан след нейната смърт, без да се опасява от подобни неудобства. Известно е, че Шарлът е искала много слава и пари и е била готова на почти всичко, за да ги постигне, а Емили е отказвала дори да пътува до Лондон, до издателите си. Емили, също като Хийтклиф към Кати, е била пристрастена към дома си и винаги е страдала неимоверно психически и физически, когато се е отделяла от него. Имали са и други странности – например Шарлът е отрязвала коса от всеки заминал си член на семейството, вплитала я е в ръкавици и аксесоари и с тях е отивала на погребението. Има ги в музея, ето коси от почти всички починали членове на семейството. Попитах една от уредничките защо всички кичури изглеждат руси, а семейството е тъмнокосо, съдейки по картините. Тя ми обясни, че с времето косите губят пигментация и вече не са тъмни, каквито са били в началото.
Трябва да се отдаде обаче заслуженото на сестрите Бронте. Те намират начин книгите им да бъдат отпечатани във времената на Викторианска Англия като приемат мъжки псевдоними – единствения им шанс за издаване. Признават, че са жени доста по-късно. Отказват да се омъжат на всяка цена за когото и да е. Отказват да работят за други работодатели професия, която не харесват – учителки. Опитват да отворят собствено училище, което не става лесно, те се провалят. Грижат се за брат си, който би трябвало да се грижи за тях, не го злословят, не го злепоставят. Вярват, че интеректуалните занимания могат да са еднакво доходоносни за мъже и за жени. Нека не забравяме, че по това време дори кандидатстването например в медицинско училище е било забранено за жените, а съществуването на доктори-жени е било просто изключено. Проблемно е било дори самото присъствие на жени в университетите. Повече от половин век пък дели Бронте от това изобщо да се постави въпроса за разрешаване гласуването от страна на жените в политически избори. Викторианските времена са период, в който при омъжване всичко, което една жена притежава автоматично се прехвърля на съпруга ѝ, а липсата на материално състояние изхвърля всеки индивид от доброто общество. В такова време Шарлът написва роман, в който гувернантката се омъжва за господаря на именито, а Емили скандализира с история, в която осиновения син е влюбен в заварената си сестра, съсипвайки живота и на двамата, изкупувайки по пътя си всичко, което първоначално му е пречело да я има за съпруга. Дори начина на мислене на сестрите Бронте е крайно необичаен за обществото, в което живеят и по един или друг начин то ги изолира. Патрик Бронте е направил всичко, за да бъде прието ирландското му семейство в английското общество. Това трябва да се оцени на фона на факта, че до 60-те години на двадесети век по вратите на заведения и квартири в Англия е имало окачени табели „Забранено за негри и ирландци“. Патрик Бронте е вложил всичко в мечатата си да направи името Бронте стойностно, а е угаснал сам, без деца и внуци, единствения останал от фамилията. Колко ли трудни са били последните му дни, когато е осъзнавал, че е постигнал всичко, за което е мечтал, но е загубил всичко, за което си заслужава да се живее. В крайна сметка обаче той всъшност е успял – творбите на сестрите са известни по цял свят като класика именно на английската литература, а мястото, на което Патрик е получил и загубил всичко е наречено на името на семейството му – Бронте Кънтри. Горчив живот с добра житейска равносметка.
Едва сега, тук в Хауърт, аз разбрах сестрите Бронте. Единственият им шанс да бъдат чути е бил да опънат струната до скъсване. Тъмнината, тъгата, сковаността, чувството за безнадежност, порива за свобода и закъснелия успех са доминиращите впечатления за мен след посещението ми на това място. Краткият живот, който може да се оцени и като едно дълго умиране на сестрите Бронте е един вик, отекващ през времето и разтърсващ със силата на емоцията си всеки, докоснал се до Брулените хълмове на творчеството им.
Преди да си тръгна се обърнах към църквата, където почиват сестрите и им изпратих един сърдечен салют с права длан до въображаемата ми феминистка фуражка. Не сте се борили напразно, момичета, разбираме всичко, оценяваме високо и държим фронта на неподчинението. Благодарим ви, спете спокойно. Ние продължаваме напред, докато дойде и нашето време да го предадем на следващите.
Автор: Йорданка Трон
https://vitoshaword.wordpress.com