Когато нещата не вървят по начина, по който искате, винаги може да намерите някой или нещо, на които да припишете вина. В много случаи може да сте напълно прави в тази си оценка – лошите шефове и икономическата несигурност са фактори, които са извън ваш контрол, но те могат да окажат голямо влияние върху кариерата ви. В други случаи обаче виновникът за спъването на професионалния ви напредък е човекът, който виждате, когато се погледнете в огледалото.

„Хората имат способността да саботират собствения си успех и да не осъзнават, че го правят“, казва д-р Ели Джоузеф, автор на „The Perfect Rejection Resume: A Reader's Guide to Building a Career Through Failure“. „Това се случва по-често, отколкото си мислите. Ако смятате, че кариерата ви не се развива така, както бихте искали, спрете на място и погледнете какво правите, за да сте сигурни, че самите вие не носите вина за това“, добавя той.

Преди да решите да напуснете работата си, мислейки че някакви външни фактори спъват професионалното ви развитие, помислете за това дали не правите някоя от следните грешки:

Не познавате себе си

Много от нас вярват в идеята, че е достатъчно начинът ни на мислене да е ориентиран към растежа, за да се движим нагоре по кариерната стълбица и в крайна сметка да постигнем това, което искаме. Начинът на мислене обаче е празен съд, който има нужда от запълване, казва Маркъс Бъкингам, автор на „Love and Work: How to Find What You Love, Love What You Do, and Do It for the Rest of Your Life“.

„Тези хора вярва, че ако проявят достатъчно упоритост или решителност, биха могли да придобият всяко умение, което искат. Те смятат, че проблемът с настоящата им работа е, че нещо не е наред с мениджъра или нещо не е наред с компанията. По тази причина те се местят от работа на работа, но никога не отделят време за да опознаят по-добре себе си“, казва той.

За да постигнете напредък в кариерата си, трябва да разберете какво обичате да правите и какво мразите. „Някои от тези неща могат да се променят с времето, но много от тях са трайна част от това, което представлявате вие – от вашата идентичност“, казва Бъкингам. „Трябва да разберете кои част от идентичността ви идват заедно с вас, където и да отидете“, добавя той.

Горите мостове

Наличието на солидна мрежа от контакти е от решаващо значение за вашето кариерно развитие. Докато се придвижвате нагоре по професионалната стълбица и събирате повече опит, трябва да осъзнаете, че хората от вашето минало са ви са съюзници, казва Джоузеф. За това е важно да бъдете внимателни със затварянето на глави от вашата кариера.

„Вашите съветници и вашите ментори, колеги и шефове – не горете мостове, не прекъсвайте връзки в мрежата си от контакти. Когато проучвате нови възможности, винаги помага да имате съюзници“, добавя.

Един от често срещаните начини за изгаряне на мостове е чрез неангажирана и некачествена работа, след като сте подали предизвестие за напускане. „Може да подхождате безгрижно, мислейки, че така или иначе си тръгвате и че вече нямате нужда от тези хора. По този начин саботирате себе си, защото никога не знаете какво може да се случи в бъдеще“, категоричен е той.

Не контролирате егото си

Независимо дали сте ръководител или служител, вие сте част от екип. Ако не сте в състояние да приемете конструктивна критика и съвети без да заемате отбранителна, то със сигурност спъвате собственото си развитие, а освен това си създавате и репутацията на човек, с който другите не искат да работят, казва експерта в лидерството и кучинга Шаде Захрай.

„Дефанзивността и умишленото невежество, водени от егоцентризма, потискат способността на хората да демонстрират смирение и да се слушат другите. Този подход може да донесе на някои хора бързо изкачване на професионалната стълбици поради тяхното самочувствие и убеденост в правотата им, но в крайна сметка този успех ще бъде краткосрочен и ще навреди на бъдещите им перспективи“, твърди той.

Не приемате промените

Отказът от промени, които често се наблюдава в несигурни времена, е друг убиец на кариерата, казва Захрай. Служителите, които са усвоили добре ролите си, често не реагират положително на необходимостта да се адаптират към нови начини за правене на нещата.

„Тази съпротива срещу ученето, адаптирането и възприемането на нови умения, които биха им помогнали да се представят по-добре и да вършат задачите си по-бързо, се превръща в жив пясък, който ги държи в застой и им печели репутацията на устойчиви на промени динозаври“, казва Захрай. „Ако служителите не желаят или не могат да покажат, че имат способността да приемат промяната и неяснотата, те рискуват да се превърнат в застрашен вид“, добавя той.

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз