Има толкова много прекрасни книги, а детето настоява да му четете една и също всяка вечер. То има любима приказка и е готово да слуша само нея. Защо така?

„3-годишната внучка ни гостува за две седмици и с нея четем книги преди сън. Но всеки път тя иска да слуша „Трите прасенца“. И слушайки я, заспива, няма как да стигнем за друга приказка. Така четохме за прасенцата вероятно десет пъти. Опитах се да я убедя, че има и други интересни книги, но не успях. Защо?“, пита разтревожена баба.
Ето  отговора на детския психолог Елена Бочкина.

Малките деца винаги са на прага на открития, защото повечето неща в света около тях са непознати и неразбираеми. За да научи и запомни нещо ново, хлапето използва метода на повторение. Това е най-простият и разбираем за него начин.
Ето защо, когато то се научи да скача на един крак или усвои нова дума, то ще я повтаря много пъти, за да запомни по-добре. Повторението му дава усещане за увереност и стабилност.
Същото се случва и с книгата. Ако то поиска да чете приказка отново и отново, това означава, че литературното произведение е намерило отклик в душата му, а сюжетът резонира с вътрешното му състояние.

Чувства се уверен и спокоен

Познаването на основните моменти на сюжета му дава увереност в положителния край. То се чувства спокойно от факта, че героят, който преминава през много изпитания, в крайна сметка ще се оправи. То пренася този опит в живота: гледа с оптимизъм на своите неуспехи, което му помага да продължи напред и да реализира плановете си.

Учи се да фантазира 

Когато детето слуша приказка, то се потапя в света на собствените си фантазии и емоции. Всяка приказка добавя нови детайли във въображението му и допълва картината на света, който е измислил. То познава добре сюжета и това му помага да планира бъдещото действие, като се ориентира в пространството и времето.
Повторното четене на приказка е от полза да емоциите му. То е необходимо за развитието на нервната система – да осъзнава и да приема чувствата си и да не се страхува да ги показва в други житейски ситуации.

Какви други умения развива многократно четене на една и съща приказка

1. Речникът му се обогатява - слушайки приказка, детето неволно запомня нови думи и фрази. Това се случва без никакви усилия от негова страна, което означава, че предизвиква повече положителни емоции от процеса на запаметяване.

2. Тренира паметта - детето запомня нови думи, започва да изгражда сюжета на приказка, преразказва го и след това запомня целия текст. Затова децата коригират родителите си, когато пропуснат дума в процеса на четене или се опитват да съкратят или променят малко сюжета.

3. Формира аналитично мислене – възрастният, докато чете текста, може да прави малки паузи, за да обсъди с детето действията на главния герой. Благодарение на това то по-добре разбира причинно-следствените връзки. Това развива способността му за мислене и анализиране.

Продължава на страницата на Новите родители