9 известни скулптури и мистериите, които витаят около тях
"Скулптурирането е лесно - просто стигаш до кожата и спираш." Това отговаря великият френски скулптор Огюст Роден на въпроса как създава своите произведения.
Истинският шедьовър изглежда като нещо божествено. Това е факт. И само един гений би могъл да види подобна красота в едно най-обикновено парче камък.
Именно поради тази причина решихме да споделим с вас най-интересните истории зад някои от най-значимите скулптури на всички времена.
Тайната на прозрачния мрамор
“Забулена весталка”, Рафел Монти, средата на 19-ти век
Един поглед към тези статуи, чиито лица са покрити от полу-прозрачен, воал ни кара да се чудим как това е направено от обикновен камък. Тайната е в мрамора и по-специално - в неговата структура. Камъкът трябвало да има два слоя - един по-прозрачен и един по-дебел. Такива камъни се намират трудно, но наистина ги има. Монти обработвал мрамора, запазвайки нормалната текстура на повърхността, като е дялкал по ръба, отделящ твърдата част от прозрачната. В резултат на това останките от прозрачната част изглеждат буквално прозрачни, като по този начин създават ефекта.
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_387670441.jpg?itok=RBSizf-K)
“Моисей”, Микеланджело Буонароти, 1513-1515.
Микеланджело прави скулптура на Мойсей с особена черта - чифт рога. Много историци обясняват творението с неговото неправилно тълкуване на Библията. В “Изход” (втората книга от Библията и от Петокнижието) пише, че за евреите било трудно да гледат лицето на Мойсей, когато слязъл от Синай. Еврейската дума, използвана в Библията, може да се преведе и като “блясък”, и като “рога”, но от контекста е очевидно, че лицето му излъчва светлина, а не рога.
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_51030472.jpg?itok=mcckqGm8)
“Август от Прима Порта”, антична статуя.
Дълго време се е смятало, че древните римски и гръцки бели мраморни статуи винаги са били бели. Но според последните проучвания те може първоначално да са били оцветени в различни цветове, които са избледнели с течение на времето, а накрая изчезнали напълно поради излагане на светлина и вятър.
Csaba Peterdi / Shutterstock
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_277987112.jpg?itok=SFUdNqJY)
“Малката русалка”, Едвард Ериксен, 1913 г.
Статуята на Малката русалка в Копенхаген е една от най-нещастните скулптури в света, защото е постоянен обект на вандализъм. Нейната история има много обрати. Тя е съборена и нарязана на парчета няколко пъти, а дори и днес можете да видите “белези” върху шията на русалката, които се появиха, когато главата на статуята трябваше да бъде сменена. Скулптурата е била обезглавявана два пъти - веднъж през 1964 г. и втори път през 1998 г. През 1984 г. вандали отсичат дяснaтa й ръка. На 8 март 2006 г. бедната русалка осъмва с вибратор в ръка, напръскана със зелена боя. През 2007 г. властите обявяват, че скулптурата може да бъде преместена навътре в пристанището, за да се предотвратят бъдещи вандалски прояви и постоянните опити на туристите да се качват върху нея.
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_422654617.jpg?itok=fJwIv-bU)
“Целувката “, Огюст Роден, 1882 г.
“Целувката“, добре известният шедьовър на Огюст Роден, първоначално се наричал “Франческа да Римини” на името на италианската аристократка от 13. век, чиято съдба е увековечена в “Ад” на Данте. Дамата се влюбва в по-малкия брат на съпруга си, Паоло. Двамата четат историята на Ланселот и Гуиневир, когато съпругът Джовани ги намира и ги убива. Скулптурата показва как Паоло държи книга в ръка. Въпреки това любовниците тук не допират устните си, което ни подсказва, че са били убити, без да са извършили грях.
По-неутралното заглавие на скулптурата, ”Целувката “, е дадено от критиците, които я видели за първи път през 1887.
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_305775344.jpg?itok=QBVle_iP)
“Давид”, Микеланджело Буонароти, 1501-1504 г.
Известната статуя на Давид е направена от парче бял мрамор, останало от друг скулптор, Агостино ди Дукио, който се отказал да работил с него след няколко неуспешни опита.
Въпреки че Давид е бил смятан за идеала за мъжка красота, в действителност той не е толкова съвършен. Всъщност е кривоглед. Кривогледството е открито от Марк Ливой, професор в Станфордския университет, който изследва статуята през скенер с помощта на лазерна технология. “Зрителният дефект” на тази 5-метрова скулптура е почти неразбираем, тъй като Давид е застанал на висок пиедестал. Специалистите смятат, че Микеланджело е направил нарочно това несъвършенство, така че Давид да изглежда безупречно и от двете страни.
QQ7 / Shutterstock
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_84408139.jpg?itok=3L2M6UZJ)
Венера Милоска, Александър от Антиохия, 130-100 години пр. Хр.
Тази статуя на Венера е една от най-известните скулптури в Лувъра в Париж. Смята се, че гръцки селянин я е открил на остров Милос през 1820 г. Когато е намерена, статуята е разделена на две големи парчета - в лявата си ръка богинята носи ябълка, а с дясната придържа роклята си. Френски служители във флота оценили историческата й стойност и наредили да бъде пренесена от острова. Докато носели Венера по пътя към кораба, работниците влезли в разпра и двете й ръце се отчупили. Тъй като били крайно изтощени, отказали да се върнат за крайниците.
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_388503070.jpg?itok=r9_-2xMt)
''Нике от Самотраки", 2. век пр. Хр.
Статуята е открита през 1863 г. на остров Самотраки от Шарл Шампозо – френски консул и любител археолог. Произведението е образец на олтара на морските богове. Изработена е от златист паролски мрамор. Според учените е създадена през 2. век пр. Хр. В чест на военноморските победи на местната флота. Ръцете и главата й са изгубени. Изследователите предполагат, че дясната е била повдигната във въздуха и е държала рог или венец. Любопитен факт – всички опити да се възстановят ръцете на Нике се провалят. Истината е, че тя е красива такава, каквато е. Едно несъвършено величие.
![Gallery](https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_gallery/public/gallery/shutterstock_427731100.jpg?itok=Ad0U9BLr)
"Целувката на Смъртта", 1930 г.
Авторът на тази мистериозна скулптура, намираща се в гробището Поблену в Барселона, е все още неизвестен. Предполага се, че е изработена от Жауме Барба, но други настояват, че всъщност тя е работа на Жоан Фонбернат. Именно „Целувката на Смъртта“ е вдъхновила Ингмар Бергман за „Седмият печат“ – филм за падналия рицар и смъртта.