Нито една друга форма на живот на планетата не е инфилтрирала средата ни толкова успешно, колкото миниатюрните едноклетъчни бактерии. Сред милионите роли, които различните видове имат на Земята, се оказва, че някои микроби са експерти и в прочистването на ценните метали.

Международен екип от учени е установил как една металоядна бактерия, Cupriavidus metallidurans, успява да приеме токсични метални съединения и не просто да процъфтява, но и да отдели малко златни парченца като страничен ефект от токсичната закуска. Както много други елементи, златото може да преминава през т.н. биогеохимически цикъл, по време на който то се разтваря, пренася се наоколо и накрая се концентрира отново в утаечните скали на Земята. Микроби са включени във всяка стъпка от процеса, което е накарало учените да проверят дали те не се отравят от високо токсичните съединения, които златните йони обикновено формират в почвата. Е, не и Cupriavidus metallidurans – тя успява някак си да “смеле”златно-токсичните съединения и да ги конвертира в металната форма на елемента, очевидно без никаква заплаха за живота на организма.