Краткият отговор е, че пиявиците се нуждаят от кръв, за да растат и да се размножават.

Пиявиците са червеи, които живеят във водата или на сушата и се хранят, като смучат кръв от риби, жаби, гущери, птици или, ако имат възможност, от по-големи животни като хората.

Защо? Защото тя е много добър източник на храна за тях. Някои пиявици имат нужда да се хранят само веднъж годишно.

Единственият проблем при смученето на кръв е, че трябва да го правите много внимателно (особено ако животното, към което сте се прикрепили може да ви ухапе или да ви откъсне). Така че пиявиците, както и всички кръвосмучещи, правят това, без да причиняват твърде много болка. Те обичат да хапят на места, където е трудно да бъдат открити.

Кръвта се съсирва, но пиявиците имат решение

Другото нещо, за което пиявиците трябва да се притесняват, е, че кръвта се съсирва. Кръвен съсирек се образува винаги, когато се порежете, което спира кървенето за няколко минути - накрая съсирекът образува струпей.

Това се случва, когато кръвта влезе в контакт с въздуха. Тя се слепва и образува твърда буца. Пиявицата не може да се храни при подобни условия. Ето защо тя отделя химикал, който предотвратява образуването на бучки.

Това поддържа потока на кръвта, така че пиявицата може да смуче в продължение на два или три часа, без да спира. По този начин тя събира достатъчно храна, докато намери друго животно, което да ухапе.

Пиявиците не са единствените животни, които се хранят с кръвта на животни. Към тях можем да прибавим и комари, кърлежи, прилепи-вампири (да, съществуват, но само в Южна Америка), дървеници, въшки, други насекоми и рибата минога. Всички те се хранят от по-големи животни - но не ги убиват, затова се наричат паразити.

Всички паразити живеят върху или в други животни и много от тях се хранят с кръв. Кръвта е лесна за събиране, независимо дали се намира в тялото или извън него. Тя е много хранителна и винаги има много от нея, така че животното, с което се храни паразитът, обикновено може да се раздели с малка част от нея.

Пиявици и лекарства

Пиявиците могат да бъдат досадни, а ухапванията им да предизвикат сърбеж, но обикновено не са опасни за хората. Всъщност те се използват за лечение на човешки заболявания от хиляди години. Смятало се е, че способността им да смучат кръв е полезна за изсмукване на болна или „лоша“ кръв от тялото и затова болните хора редовно са си поставяли пиявици.

Сега обаче знаем, че в повечето случаи смученето на кръв от пиявици не помага особено. Всъщност, ако се поставят твърде много, болният може да отслабне от загубата на кръв.

Единствената област от медицината, в която пиявиците все още са полезни, е дерматологията, тъй като подобряват кръвообращението в кожата. Те също така намаляват вероятността от съсирване на кръвта, когато това може да бъде опасно при някои болни хора. В наши дни обаче можем да направим изкуствена версия на химикала, който пиявиците използват за предотвратяване на образуването на кръвни съсиреци и който се нарича „хирудин“.

Пиявиците се нуждаят от кръв, за да растат и да се размножават, което правят с лекота, тъй като всички са едновременно и мъжки, и женски. Те все пак трябва да се чифтосат с друга пиявица, но и двамата партньори могат да снасят яйца след този процес.