Неотдавна Българското дружество за защита на птиците поде необичайна дарителска кампания. Каузата е купуване на около 100 декара земеделски земи в Сакар планина за опазване на царския орел и други два редки животински вида – ловният сокол и европейският лалугер. Инициативата стартира с комуникационна кампания в интернет, показваща трите вида в градска среда, а посланието е „Не ми е тук мястото. Помогни ми да го намеря“. Идеята и реализацията ѝ са на рекламната агенция DNA. За идеята разговаряме с Розалина Темелкова, груп акаунт директор в творческата агенция.

В кампанията си показвате трите вида – царския орел, ловния сокол и лалугера в града, където не им е мястото. Каква е идеята?

Идеята да „урбанизираме“ трите застрашени вида животни се роди спонтанно. Ние, градските хора, рядко се замисляме за проблеми извън непосредственото ни забързано ежедневие. Затова решихме да вкараме (макар и само метафорично) един такъв проблем под носа на градския човек с надеждата, че ще му обърне внимание и ще се замисли.

Лалугер в метрото и истински царски орел на Орлов мост са необичайна гледка, с която искаме да привлечем вниманието на хората и да ги накараме да се включат в акцията по спасяването на тези важни за природата, но силно застрашени от изчезване видове.

Целта на кампанията, на практика, е да се купи земя за нещо като резерват. Какво ще се случва в този резерват, ако той се сбъдне?

Не става дума точно за резерват – резерватите ги създава и контролира държавата, а по-скоро за земя с особен природозащитен режим. Затова БДЗП избраха да наречем каузата „Земя под заКРИЛА“. Харесва ни, че в „закрила“ е вплетена и думата „крила“, защото двама от нашите застрашени герои са хвъркати. Получава се интересна игра на думи и пластове смисъл.

И сега на въпроса - царските орли са на върха на хранителната верига и тяхното присъствие на определена територия означава, че природата там е запазена, че е съхранено биоразнообразието на различни видове животни, някои от които са част от менюто на царския орел. Такъв е например лалугерът.  Много от пасищата и ливадите в обитанията на царския орел са разорани, а храстите и единичните дървета унищожени - така изчезват животните, с които царският орел се храни и местата, където може да си построи гнездо. Чрез кампанията за купуване на земя БДЗП си поставя три важни цели. На първо място, да предотврати унищожаването на все още съществуващите пасища и ливади, които са ловни територии на орлите. Второ, да възстанови вече унищожени пасища, разорани в резултат на субсидираното земеделие. И трето, да запази местата с единични и групи дървета, където са гнездата на орлите и да засади нови дървета от подходящи видове, на които орлите да гнездят след 20-30 години.

До колко души е стигнало посланието досега и имате ли идея да разгърнете кампанията и офлайн?

Кампанията все още e активна и не разполагаме с точни цифри за аудиторията. Очакваме да получим първи данни към края на януари 2023 г. Тъй като засега използваме само дигитални канали, за да стигнем до хората, със сигурност мога да кажа, че посланието се е срещнало с десетки, а вероятно и стотици хиляди.

Хората, които са се включили с дарение към момента са около 400. Надявам се да се включат още и да подкрепят тримата ни „скитащи из града“ герои, които си търсят дом.

Сега в дигиталното пространство е първата фаза на тази комуникационна кампания. Имаме планове и за втората, но предпочитам да не ги споделям още, за да не развалям изненадата.

Имаме някои идеи как да извадим орела, сокола и лалугера от онлайн пространството и да ги впишем в аналоговата реалност. И без това, там е истинското им място. Те си търсят реален, а не виртуален дом. Тяхното място е сред природата и ще опитаме да ги направим още по-забележими, като ги настаним временно на необичайни места, където ще продължат да предават своето послание: „хей, градски човече, идвам при теб, където не ми е мястото, за да ми помогнеш да се върна на своето място – в природата, там, където принадлежа“.

Вие лично бихте ли дарила за такава кауза?

Разбира се - вече дарих няколко пъти. Изпратих 3-4 SMS-a с DMS POLET на краткия номер на кампанията 17 777. Отнема минутка и не струва много. А удовлетворението, че си помогнал, си струва левчето. Веднъж дарих и на банковата сметка. Ще го направя пак.

Целта ни е да стигнем до много хора, които да отделят по минутка от времето си и по левче-два от бюджета си, за да се включат. Големите суми от по-щедри дарители, разбира се, са повече от добре дошли. Но за нас всеки жест е важен. Капка по капка вир, левче по левче – земя за царския орел, ловния сокол и лалугера. Това е идеята. А и всеки дарен лев се равнява на около един квадратен метър земя в Сакар планина!

Не се ли опасявате, че дарителската кампания ще остане в сянката на другите традиционни благотворителни инициативи в този период – Българската Коледа и т.н?

Наясно сме, че няма шанс да преборим много по-мащабни и медийно и бюджетно обезпечени дарителски кампании. Такива изобилстват по време на Коледните празници.

Три „бездомни“ животни, които търсят своето място, трудно се конкурират с кампании за болни деца, сираци или недоносени бебета.

Но целта ни е да се обърнем към сърцата на хората, в които, убедени сме, има място и за хора, и за животни. Вярваме, че за милосърдието няма граници и нашата инициатива има място сред останалите, защото всички се обръщаме към емпатията на хората. Казват, че по празници ставаме по-добри. Неслучайно решихме да стартираме кампанията точно в навечерието на празниците, защото вярваме в доброто.

Какво е разликата между това да работиш за корпоративен клиент и за неправителствена организация с идеална цел?

За нас работата по тази кампания е истинско удоволствие. Благодаря много на Българското дружество за защита на птиците за доверието.

Работата за такъв тип проекти дава един друг тип удовлетворение и смисъл.

Проектите за комерсиални клиенти, разбира се, са важни за всяка агенция. Те ни плащат заплатите и помагат на бизнеса на нашите клиенти. Което също носи удовлетворение. Но е различно.

При комерсиалните клиенти има много повече „забранени територии“, повече ограничения и препятствия , които изискват голяма гъвкавост и понякога доста компромиси що се отнася до творческите идеи и тяхната реализация.

При проектите с благотворителна цел разполагаме с много повече свобода да се развихрим творчески. Тук основното предизвикателство е скромният бюджет. Аз лично вярвам, че добрата идея се вижда, дори когато е осъществена с малко пари. Големият бюджет не превръща една лоша идея в добра. Тъкмо напротив –  прави недостатъците й много по-видими.

В Каузата „Земя под заКРИЛА“ целият ни екип вложи много сърце и душа и се надявам да си личи. Истински важните неща са отвъд материалните измерения. Този проект е такъв. Може да го подкрепите на сайта на БДЗП.