Ето защо рядко виждате пилот на самолет с брада
Може би сте се чудили – наред с това защо стюардесите не пият горещи напитки и какви са тези миниатюрни дупки в илюминаторите – защо толкова малко пилоти на самолети са с брада?
Въпреки че Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) не забранява изрично брадите, няколко големи авиокомпании имат изрични правила за лицево окосмяване. „Американ Еърлайнс“ например изисква от пилотите си да са гладко избръснати, преди да се явят на работа.
"Не позволяваме на пилоти с лицево окосмяване да бъдат на служба", обяснява говорител на „Американ Еърлайнс“ пред Thrillist. "Всъщност това е свързано с безопасността. Тя е едно от най-големите, най-важните неща в нашата индустрия."
Американските авиолинии стигат дотам, че не позволяват на т.нар. "jumpseaters" - неработещ екипаж на авиокомпанията, който заема резервни сгъваеми места в самолета - да имат бради или кози брадички. Някои авиокомпании разрешават да имате известно окосмяване по лицето, въпреки че то е ограничено до прилежно подстригана козя брадичка или мустаци. „Делта“ позволява бакенбарди, стига да не достигат до средата на ухото, а мустаците също са разрешени, ако не достигат до ъгъла на устата.
Това не е някакъв странен моден избор, а резултат от преглед на безопасността на маските и окосмяването по лицето през 1987 г. След съобщенията, че брадата може да намали ефективността на кислородните маски, няколко проучвания показват, че това действително е така.
"Бяха тествани три популярни кислородни маски за членове на екипажа, спазващи стандарта TSO (Technical Standard Order) и оборудвани с регулатори, за да се определи дали ще се намали ефективността в резултат на наличието на окосмяване по лицето", се обяснява в доклада за едно такова проучване. "Данните, получени благодарение на тези тестове, показаха, че се наблюдава намаляване на ефективността при наличие на косми по лицето по уплътнителната повърхност на кислородните маски на екипажа. Това намаление е пропорционално на количеството на окосмяването по лицето, вида на носената маска, системата за окачване, свързана с маската, и нивото на физическо натоварване, на което е подложено лицето."
Едно от проучванията установява изтичане между 16 и 67 % при пътници с брада под кислородните маски. Този проблем с безопасността се изостря от физическата активност на членовете на екипажа, която повишава честотата на дишането им и увеличава риска от хипоксия.
Въпреки че всички авиокомпании разрешават на пътниците да имат лицево окосмяване - изключително рядко от тях се изисква да изпълняват сложни задължения като управление на самолета - намаленият въздушен поток, причинен от голяма гъста брада, може да бъде проблем и за тях в извънредна ситуация.
"Изтичането на въздух от околната среда, причинено от брадата, не позволява на долната част на респираторния тракт да бъде снабдена с достатъчен процент кислород. Правилното функциониране на маската с непрекъснат поток се основава на това, че в началото на вдишването се подава най-голяма концентрация на кислород, като разреждането се допуска през втората фаза на вдишването. Концентрацията на кислорода и фазата на вдишване са по-критични фактори от общото количество получен кислород", продължава докладът.
"Пасажерите с брада могат да очакват известен дефицит на кислород след декомпресия, който може да доведе до различни степени на хипоксия (физиологични състояния, които се получават при недостиг на кислород). Ако маската е поставена правилно и могат да се следват обичайните процедури за аварийно спускане, дефицитът на кислород може да не е достатъчно сериозен, за да застраши живота, но може да доведе до загуба на съзнание."
Източник: IFLScience