Изкуственият интелект (ИИ) може да бъде обучен да вижда детайли в изображенията, които убягват на човешкото око. Сега невронна мрежа с ИИ е установила нещо необичайно за лице в картина на Рафаел: всъщност то не е нарисувано от самия художник.

Въпросното лице е Свети Йосиф, който се вижда в горния ляв ъгъл на картината, известна като "Мадоната на розата".

Всъщност учените отдавна спорят дали картината е действително на Рафаел. Макар че са необходими разнообразни доказателства, за да се направи заключение за произхода на дадено произведение на изкуството, по-нов метод на анализ, основан на алгоритъм на изкуствен интелект, застава на страната на тези, които смятат, че поне някои от щрихите са дело на друг художник.

Изследователи от Обединеното кралство и САЩ създават персонализиран алгоритъм за анализ въз основа на произведенията, за които знаем, че са резултат от работата с четката на италианския майстор.

Едно от тези лица не е като останалите. (Museo Nacional del Prado)

"С помощта на задълбочен анализ на характеристиките използвахме снимки на автентични картини на Рафаел, за да обучим компютъра да разпознава стила му в много детайлна степен - от движенията на четката, цветовата палитра, сенките и всеки аспект на творбата", обяснява математикът и компютърен учен Хасан Угаил от университета в Брадфорд, Великобритания през декември, когато са публикувани резултатите на изследователите.

"Компютърът надзърта много по-надълбоко от човешкото око, до микроскопично ниво. "

Процесите на машинно обучение обикновено трябва да бъдат обучени върху огромен набор от примери, нещо, което невинаги е налично, когато става въпрос за творчеството на един-единствен художник през целия му живот. В този случай екипът модифицира предварително обучена архитектура, разработена от Microscoft - ResNet50, в съчетание с традиционна техника за машинно обучение, наречена Support Vector Machine.

Преди това е доказано, че методът има 98% ниво на точност, когато става въпрос за идентифициране на картини на Рафаел. Обикновено той се обучава върху цели творби, но тук екипът го подканва да разгледа и отделни лица.

Макар че Мадоната, Младенецът и Свети Йоан се окачествяват като дело на Рафаел, случаят със Свети Йосиф не е такъв. Изследователите отбелязват, че в предишни дебати, свързани с автентичността на картината, е било посочвано, че лицето на Свети Йосиф не е толкова добре изрисувано, колкото останалите.

Някой друг вероятно е изрисувал лицето на св. Йосиф. (Ugail et al., Heritage Science, 2023)

"Когато тествахме „Мадоната на розата“ като цяло, резултатите не бяха убедителни", казва Угайл.

"Затова проверихме отделните части и докато останалата част от картината беше потвърдена като произведение на Рафаел, оказва се, че лицето на Йосиф най-вероятно не е изрисувано от ръката на художника."

Джулио Романо, един от учениците на Рафаел, може да е отговорен за четвъртото лице, но няма как да знаем със сигурност. Това е още един пример за модерна технология, която разкрива тайните на класически картини - този път с помощта на изкуствен интелект.

„Мадоната на розата“ е нарисувана на платно през 1518-1520 г., смятат експертите. Едва в средата на XIX в. художествените критици започват да подозират, че Рафаел може да не е автор на цялата творба.

Сега тези подозрения почти сигурно са се оказали верни, въпреки че изследователският екип, който стои зад проучването, иска да подчертае, че целта на този изкуствен интелект не е да измести експертите по изкуството, а да им помага.

"Това не е случай, в който ИИ отнема работата на хората", казва Угайл. "Процесът на удостоверяване на автентичността на дадено произведение на изкуството включва разглеждане на много аспекти - от произхода, пигментите, състоянието на произведението и т.н.“

"Този вид софтуер обаче може да се използва като един от инструментите за подпомагане на процеса."

Изследването е публикувано в Heritage Science.

Източник: Science Alert