Почти като човек: Защо обучават изкуствения интелект да допуска грешки
Около 50 години бяха нужни на компютрите, за да детронират човека от шахматния пиедестал. Всеки стандартен смартфон днес може да прави ходове на шахматната дъска, които предизвикват възторг сред гросмайсторите. Но една програма за изкуствен интелект отстъпи няколко крачки назад, за да оцени как играят обикновените хора - с груби грешки и пропуски.
Тази програма, известна като Maia, използва усъвършенствания изкуствен интелект, който е в основата на най-добрите програми за шах. Но вместо да се учи да "нокаутира" противника на дъската, тя прогнозира ходовете на човек, включително грешните.
Професорът от Корнел Джон Клайнберг, който ръководи развитието на Maia, казва, че това е първата стъпка към създаването на изкуствен интелект, който по-добре разбира човешката склонност към грешки. И има надежда, че благодарение на това той ще може да взаимодейства по-добре с хората, например, да ги учи, да им помага или дори да преговаря.
Според Клайнберг едно от възможните приложения на такъв тип изкуствен интелект е в здравеопазването. Система, която предвижда грешки, може да обучи лекарите да четат медицински изображения или да констатират фалшиви заключения. „Един от начините да се помага на лекарите да поставят диагноза въз основа на медицински изображения е да търсят тези изображения, за които системата предвижда високо ниво на несъответствие.“, казва той.
Клайнберг решава да се съсредоточи върху шаха, защото това е една от първите области, в които машинният интелект побеждава хората. „Това е нещо като идеална система за тестване на алгоритми, нещо като модел на доминиране на AI.“, казва той.
Програмата може да надхвърли сферата на шахмата. Освен игрите, програмите за изкуствен интелект, които разбират човешкото поведение, биха могли да помогнат на компаниите да избират тактика на преговори. Могат да се създават програми и роботи, които предсказват човешки действия или поведение.
Професорът от университета в Касел Матиас Солнер, който изучава ползите от AI за офис служителите, казва, че е от решаващо значение за такива системи да се държат като човек, но е още по -важно хората да разберат как работят такива системи с изкуствен интелект. Ако системата работи слабо и необяснимо, това може да попречи на нейното внедряване.
По материали от Wired / Мениджър Нюз