Добрият шеф = сърдечният шеф!
Доклади на Ейми Къди и нейни колеги от Harvard Business School показват, че лидерите, които излъчват топлина – дори преди да са доказали компетентността си – са по-успешни от другите, които ръководят със строгост и умения. Защо? Причината е в доверието – персоналът има по-голямо доверие на сърдечните водачи.
Друго интересно проучване сочи, че когато ръководителите са справедливи към членовете на екипа си, последните са по-продуктивни, както индивидуално, така и като група. Джонатан Хайд от New York University Stern School of Business доказва в свой доклад, че когато лидерите правят саможертви, служителите им се вдъхновяват, в следствие на което са по-лоялни, по-отдадени на работата си, склонни са да помагат на свои колеги при необходимост и да вършат неща, извън длъжностната си характеристика. Други проучвания пък показват, че когато работите с хора, които ви помагат, вие самите ще сте по-склонни да помагате (при това не само на онези, които са били до вас в нужда).
Подобна работна атмосфера дори намалява стреса. Независимо дали мозъците ни са свикнали със заплахи (от бесен лъв или от бесен шеф – няма значение), реакциите ни към стреса са по-спокойни, когато взаимоотношенията ни с околните ни карат да се чувстваме в безопасност. Освен това, има и физически последици – докато липсата на лични взаимоотношения на работното място увеличава физиологическата умора, положителното общуване подобрява здравословното състояние на служителите – понижава сърдечния ритъм и кръвното и подсилва имунната система. Проучване на Karolinska Institute, проведено измежду 3000 работници, сочи, че качествата на лидерите са свързани със сърдечни заболявания сред персонала. Така че добрият шеф може буквално да е полезен за сърцето.
В действителност, и това може да е изненада за много HR-и, според анкета на Gallup от 2013 година, подчинените предпочитат щастието пред високата заплата. Когато са щастливи, служители допринасят не просто за по-приятна работна атмосфера, но и за по-колегиално отношение и за по-качествено обслужване на клиентите. Друго голямо проучване показва, че позитивната работна среда не само благоприятства здравословното състояние и продуктивността на работниците, но и здравето на клиентите и степента им на удовлетвореност.
Взети заедно, всички тези проучвания доказват, че лидерският модел, базиран на доверие и сътрудничество, води до щастие, взаимопомощ и дълготрайна продуктивност на работното място. Затова не е изненада, че сърдечните ръководители получават повишения.
Но от какво точно е изграден моделът на доброжелателното лидерство? Този въпрос е по-сложен. Много компании се опитват да въведат работата от дома и други допълнителни удобства. Анкета на Gallup показва, че дори когато дадена компания предлага по-гъвкаво работно време и възможност за работа от къщи, благосъстоянието на служителите продължава да зависи преди всичко от работните взаимоотношения. Освен това, повечето доклади сочат, че удовлетворението в службата – не чрез материални облаги, а в следствие на качествата на лидерите, като искрена доброжелателност и саможертва - благоприятства лоялността на персонала.
Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.