Джеф Безос: Има два типа провал. Човек може да си позволи да толерира само единия
Ако има нещо, с което всеки супер успешен предприемач би се съгласил, то това е, че провалът е неизбежна част от пътя към създаването на нещо ново и полезно. От Ричард Брансън и Илон Мъск до Сара Блейкли и Бил Гейтс, почти всеки милиардер е давал съвети за това как човек да се научи да приема провала, за да може да го използва като стъпка за постигане на целите си.
В това число влиза и основателят на Amazon Джеф Безос.
„Ако размерът на вашите провали не нараства, то размерът на вашите иновации не е достатъчен, че да има значение“, отбеляза Безос по време на миналогодишното си обръщение към акционерите на компанията.
Иначе казано, провалът е ключова част от процеса на иновация. Въпреки това, новата книга „Wander: The Collected Writings of Jeff Bezos“, която включва различни изказвания на шефа на Amazon, показва, че той обаче не смята провала за нещо, което винаги има и позитивна страна. Според него има два типа провал, като човек може да се гордее само с единия.
Добрият провал срещу лошия провал
Business Insider наскоро публикува колекция от цитати от книгата, като един от тях е особено полезен за младите предприемачи, които опитват да намерят баланс между страха си от провал и амбициозните си цели.
„Винаги посочвам, че има два типа провал. Този, с които може да се гордеете, е експерименталния провал. Тук става въпрос за големи и смели залози, които или променят напълно играта, или завършват с зрелищно сгромолясване – помислете за Fire Phone и Google+“, казва Безос в този цитат.
Той обаче отбелязва, че съществува и „оперативен провал“, на които предприемачите не трябва да преписват някакви позитивни черти.
„През годините сме изградили хиляди фулфилмънт-центрове. Знаем как да го правим добре. Ако подобен център се окаже пълна катастрофа, тогава става въпрос за лошо изпълнение. Това не е добър провал“, обяснява Безос. „Ако объркате нещо, което знаете как да правите, нямате причина да празнувате“ добавя той.
Иначе казано, според шефа на Amazon когато човек експериментира с нови продукти и услуги, които не проработват, то това е позитивен опит, от които може да се извлекат поуки. Това е добър провал. Когато човек не успява да се справи с нещо, което му е добре познато и което е правил много пъти, то това е лош провал.
Важно е да знаете разликата между двете и да си я припомняте всеки път, когато поетите от вас смели рискове не се отплащат. Ключът е в това да се питате дали опитвате нещо наистина ново и невиждано, преди да поемете значителен риск. В тези случаи няма причина да съжалявате за неуспеха си – точно обратното, той е знак за това, че мислите мащабно и иновативно.
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Редактор: Георги Георгиев / Мениджър Нюз