До вчера дъщеря ви си е играла по цял ден с куклите, а след броени дни ще стане ученичка. Предстои й да тръгне в първи клас.
Преди старта на учебната година много родители се притесняват и не са сигурни дали  детето е готово. Ще се справи ли с новите натоварвания и задачи?
Още по-големи са притесненията, ако до септември – октомври то няма да е навършило 7 години.

Психолози твърдят, че около 7-ата си година детето е достатъчно зряло и може да тръгне на училище. Затова и тази възраст е приета за прием в първи клас. 
Но всяко дете е различно и решението трябва да е индивидуално, обяснява психоложката Людмила Петрановска.

Често успехът на целия училищен живот се определя от това дали детето е родено в тази календарна година или в следващата – на училище се тръгва през септевмри, а много малчугани до декември още няма да са  навършили 7 г. Регламентът обаче не отчита липсата на навършини седедем години – всички деца родени през календарната 2017 след броени дни стават първолаци.

Когато имате избор, е по-добре да претеглите плюсовете и минусите, съветва психоложката. 

На въпроса кога да пратите детето в първи клас, психоложката отговаря:

Колкото по-късно, толкова по-добре

Според нея това решение винаги е вярно.

Няма смисъл да се колебаете и да оценявате неговите когнитивни способности.
Няма значение дали то вече знае да чете, смята и пише. Това не толкова важно. 
По-съществено е дали неговите социални умения са достатъчно развити и дали е готово да понесе училищния стрес.

Ако хлапето е дисциплинирано, весело и общително, тогава няма от какво да се притеснявате, дори и да не може да пише, обяснява психиложката.
Но ако е затворено и бързо се уморява, е по-добре да изчакате. Няма нищо да загуби, ако не тръгне на 7 години на училище, дори да знае вече всички букви и да може да чете.

Дали е готово

Готовността за училище се опредеря от способността му да следва правила, които може и да не му харесват.
За да се справи с това, мозъчните функции, които са отговорни за планирането на дейностите, трябва да се достатъчно зрели. От тях зависи дали ще е склонно да прави това, което не иска, и дали ще може да „блокира” неподходящи спонтанни действия.
Например, ако по средата на часа реши, че му е скучно и иска да стане и да се разходи, или пък докато учителят говори, то да почне да крещи.
Няма как да прави това в клас, по средата на часа. То ще трябва да спазва определени правилата и граници на поведение.

Продължава на страницата на Новите родители