В последните години опитът и познанията бързо губят позициите си на водещи фактори за успеха на работното място. Расте значимостта на социалните умения, а това създава работна среда, в която хората без тях се открояват като зебра сред коне.

Всички познаваме тези хора: човекът, който не спира да говори, когато гоните краен срок, онзи, които си приписва заслугите за вашите идеи, или пък другият, който забърква каша, която вие трябва да разрешите. Списъкът е дълъг.

Има много интелигентни хора, които сами пречат на развитието на своята кариера, заради липсата на самосъзнание и социални умения.  

Социалните умения и самосъзнанието са компоненти на емоционалната интелигетност(EQ), която според проучване на TalentSmart, в което участват повече от един милион души, отговаря за 58% от продуктивността на работното място. Тези, които нямат добре развита емоционална интелигентност, са поставени в изключително неблагоприятно положение.   

При определени типове хора, тази липса на емоционална интелигентност води до по-сериозни проблеми, отколкото при други. Изучаването на тези типове личност може да ви помогне да избегнете превръщането си в един от тях.

1. Страхливецът

Страхът е изключително силен мотиватор. Именно по тази причина кандидатите за президент например казват на хората, че техните конкуренти ще „унищожат икономиката“. Хората, които се водят от своите страхове, са склонни да прибягват до ирационални и вредни навици. Страхливите хора бързат да обвинят другите и да прикрият собствените си грешки.

2. Високомерният

Комуникацията с арогантни хора е загуба на време, защото те гледат на всичко, което правите като на лично предизвикателство към тях. Арогантността е фалшива увереност, която обикновено маскира дълбока вътрешна несигурност и колебание. Според прочуване на университета Акрон в Охайо, арогантните хора са по-непродуктивни и имат повече когнитивни проблеми от останалите.

3. Конформистът

Конформистите следват пътя на най-малка съпротива и застават зад мантрата: „Това е начинът, по който винаги сме правили нещата“. Ако усетите, че винаги се съгласявате със всичко, което казват и правят останалите, бъдете внимателни, защото статуквото рядко води до величие.

4. Вечно неразбраният

Неразбраният човек отдава своята липса на успех на липсата на възможности. Истината е, че късметът може да помогне на успешния човек, но преди това той е положил огромни усилия и е направил много жертви, за да стигне до този момент. Това, което неразбраните хора не осъзнават е, че те се провалят заради тяхното отношение, а не заради обстоятелствата.

5. Агресивният

Някои хора просто не могат да контролират емоциите си. Агресивните хора се представят зле на работното място, защото техните емоции замъгляват преценката им, а липсата им на самоконтрол разрушава взаимоотношенията им с техните колеги. Пазете се от агресивни хора, които в най-критичните моменти няма да се посвенят да ви използват като емоционална тоалетна.

6. Жертвата

Жертвите са трудни за разпознаване, защото в началото вие симпатизирате на техните проблеми. С течение на времето обаче започвате да осъзнавате, че за тях, да бъдеш жертва е начин на живот, а не временно състояние. Жертвите превръщат всяка малка спънка в непреодолима пропаст. Те не гледат не гледат на трудностите като възможности за учене и развитие, а като възможност за бягство от отговорността.

7. Лесно манипулируемият

Трудно е да не съчувствате на тези хора. Те са лесни жертви за безскрупулни шефове, които ги експлоатират до краен предел. По незнайна причина, те се носят по течението, докато реката не се превърне в бурен океан. Нормално е да преговаряте за вашето заплащане, да казвате „не“ и да питате как се правят нещата. Ще спечелите много повече уважение, ако се научите да се застъпвате за себе си.

8. Постоянно извиняващият се

За всеки човек, който не се извинява на другите, когато е допуснал грешка, има друг, който се извинява твърде често. Хората, които нямат самочувствие, винаги се извиняват за своите идеи и действие. Те изпитват неистов страх от провала и вярват, че извинението действа като защитна бариера. Вместо това, ненужните извинения обезличават техните идеи и ги правят лесно забравими. Важно е езикът на тялото ви и вашият тон да отразяват значимостта на вашите идеи.  Представянето на идея или мнение като въпрос е също толкова вредно, колкото извинението. Ако наистина вярвате, че идеята ви си струва да бъде споделена, покажете увереност и характер.  

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Източник: Мениджър Нюз