Интуицията е вид интелигентност. И като всяка интелигентност може да се развива
Вероятно ви се е случвало да имате някакво вътрешно предчувствие за дадено решение, предмет или събитие. Може би сте се доверели на предчувствието си, а може би не. Ако обаче започнете да отделяте повече време за разбирането и използването на тези чувства, те могат да ви дадат значителни предимства в бизнеса, а и не само, казва Рик Снайдър, автор на книгата Decisive Intuition: Use Your Gut Instincts to Make Smart Business Decisions (Решителна интуиция: Използвайте вътрешните си предчувствия, за да вземате умни бизнес решения).
„Интуицията представлява вид интелигентност, скрита дълбоко във нашата същност, която е в състояние да разчете всяка ситуация, да вземе предвид различни източници на информация и да извлече ценни данни от това, което виждаме, значително по-бързо от нашето съзнание. Ние вземаме по-добри решения, когато интуицията си критичното си мислене в едно“, казва Снайдър.
Според него интуицията има три различни измерения
Насочваща или ориентационна интуиция
Насочващата интуиция е вашият вътрешен компас, които ви ориентира във вашето всекидневие.
„Това е вътрешното предчувствие, което върви ръка за ръка с всяко важно решение във вашия живот. Може би от вас се очаква да насочите компанията си в нова посока или да заложите на разработването на нов продукт, но вашият вътрешен компас ви казва, че това е прибързано решение и не ви позволява да го направите.", казва Снайдър.
Той нарича този тип интуиция „навигатор“. „Всички я имаме. Това е интуицията, която олицетворява вътрешната борба в самите нас. Тя е най-интимната и лична форма на интуиция“, допълва той.
Социална интуиция
Вторият тип е социалната интуиция, в основата на която е разчитането и разбирането на случващото се с другите хора в реално време, казва Снайдър.
„Често тя е наричана емоционална интелигентност или социални и междуличностни умения. Тя включва социалната динамика в отношенията между хората. Тук не сте сами със себе си, а сте заедно с някой друг“, пояснява той.
Социалната интуиция разчита невербалната комуникация, било то на четири очи или сред група от хора. Човек, който е усъвършенствал социалната си интуиция може да промени напълно своята презентация, след като огледа за няколко секунди аудиторията, пред която се изправя да говори.
„Хората, които се справят добре с бизнеса, особено в сферата на продажбите, често имат силно развита социална интуиция. Те са добри в ръководенето на другите и в предсказването на нуждите на потребителите. Наричам тази интуиция „детектор на настроението“. Тя помага за разпознаването на настроението в една зала и ви дава възможност да се приспособите адекватно към тази информация“, казва Санйдър.
Информационна интуиция
Третото измерение е информационната интуиция. Тя включва предчувствия, насочени към цялостната среда, към атмосферата.
„Хората, които имат този тип интуиция, могат да събират огромно количество информация от околната среда, да го анализират светкавично и да го интегрират и синтезират в своите решения.“, казва Снайдър.
Как да изполвате интуцията
Търсенето на отговори от вашата интуиция не може да стане насила, казва Снайдър.
„Когато и оставите достатъчно свобода и започнете да и вярвате, интуицията сама намира пътя си до вас“, твърди той.
Научете се да разпознавате начина, по който тя се свързва с вас. „Чувате ли някакъв вътрешен глас? Изпитвате ли някакво чувство в част на вашето тяло? За да се възползвате от интуицията си, трябва да опознаете по-добре себе си“, коментира Снайдър.
След това опитайте да съсредоточите вниманието си към момента, в който се намирате, и да оставите на втори план всички останали мисли. Фокусирайте се върху дишането си и се разходете на въздух.
„Когато забавите темпото, вие позволявате на интуицията да ви настигне и да ви помогне да вземете решение по-бързо. Като успокоите съзнанието си и вникнете по-надълбоко в себе си, откривате, че отговорът вече ви очаква. Стив Джобс бе известен с това, че често се разхождаше из квартала си бос, мислейки върху следващата голяма промяна в бизнеса“, казва Снайдър.
Когато полагате умишлени усилия, за да подобрите вашата възприемчивост, ще започнете да забелязвате специфични жестове и промени в езика на тялото, невербална комуникация, групова и социална динамика, които ще ви помогнат да активирате социалната си интуиция. Ще започнете да разбирате какво се случва с другите. Можете ли да им имате доверие, или нещо в тяхното поведение ви казва, че не може да разчитате на тях?
„Професионалните играчи на покер постоянно използват своята социална интуиция, за да разберат нагласите хората, с които играят“, казва Снайдър.
В крайна сметка, когато се научите да използвате и трите измерения на вашата интуиция, ще започнете да вземате по-добри решения.
„Никои хора имат природен талант в едно или две от тези измерения, но интуитивните умения могат да бъдат придобити и усъвършенствани. Те са от ключово значение за добрата екипна работа, ефективното управление, високата продуктивност и постигането на желаните резултати. Това означава да се издигнете до следващото ниво на вашето развитие, като се научите да използвате сигналите, които идват от по-дълбоките недра на вашата същност“, заключва Снайдър.
Стефани Воза за FastCompany.com
Източник: Мениджър Нюз