Не е лесно да промените първото впечатление на хората за себе си. След като преди седем години основах консултантския си бизнес, наскоро с изненада установих, че познатите и приятелите ми не са в крак с моето професионално развитие. Те все ме разпитват за предишната ми работа като политик или адвокат в неправителствена организация, без да обръщат внимание на промените, които се случват в ежедневието ми.

Това обаче не е по тяхна вина. В днешно време всички имаме хиляди приятели във Facebook или контакти в LinkedIn; и просто не е възможно да следим развитието на всички тях. Но фактът, че те не са били наясно с моя нов бизнес, означава, че губя хора, които могат да ме препоръчат, както и потенциални клиенти. Разбрах, че трябва да направя всичко по силите си, за да обърнат те внимание на факта, че се занимавам с нещо ново.

Естествено, не можете да сложите клечки на нечии клепачи и да ги принудите да четат вашите резюмета или да гледат материалите, които често качвате в мрежата. Е, как тогава да накарате другите хора да разберат и запомнят какво правите в момента и да видят на какво наистина сте способни?

Създаване на съдържание. Като добър и опитен служител може да ви се стори трудно да демонстрирате опита си на друг, освен на шефа си. Но интернет - и възможността всеки да публикува собственото си съдържание - ни дава голямо предимство. Също както един графичен дизайнер, който разполага с портфолио на най-добрите си лога и брошури, вие трябва да изградите виртуален център на своята интелектуална собственост (блог постове, подкасти, видеокастове, включително и пост или визитка в Twitter също се броят), който да покаже вашия опит.

Ако сте променили кариерата си или се опитвате да се изкачите в йерархията на вашата компания, може да откриете, че останалите все още ви мислят за “старото ви Аз”. Създавайки интересно и общодостъпно съдържание ще напомни на хората за новите ви умения и знания (трудно ще ги игнорират, ако всеки ден виждат линкове, водещи към вашия блог в социалните мрежи) и ще им даде възможност да ви съдят въз основа на качеството на материала, който произвеждате, а не по някакви остарели спомени за вас.

Преимуществото на социалното доказателство. Това е термин, който психолозите обичат да използват - "Социално доказателство".  По принцип това означава, че за да преценят стойността на нещо, хората гледат реакциите на околните. (Ако една книга има 1 000 петзвездни рецензии в Amazon, би трябвало да бъде добра).

Е, как може да използвате този феномен в помощ на кариерата си? Ако решите да ставате част от професионална организация, трябва да си поставите за цел да поемете лидерска роля, защото социалното доказателство да бъдете видян като лидер ще ви донесе много ползи.

Алън Уайс, консултант, който е бил и президент на Националната асоциация на говорителите в Ню Ингланд в средата на 90-те години на миналия век, си мислел, че бизнесът му ще намалее през годините, когато поел този допълнителен ангажимент, защото за него се изисквало доброволно полагане на допълнителни усилия.

„За свое учудване обаче”, разказва той, "спечелих около 250 хил. долара повече. Това се случи, защото, като президент, вниманието бе насочено към мен и хората започнаха да идват при мен за интервюта и консултации. С подобна позиция видимостта ви расте и вашата марка също расте."

Намерете си говорител. Вярно е – никой не харесва самохвалковците. Но проблемът може да бъде избегнат изцяло. Група изследователи, оглавена от Джефри Префър от Станфордския университет и Робърт Клалдин от Университета в Аризона, открила, че е по-добре някой друг да ви хвали. Хората не обичат онези, които се хвалят сами.

Ироничното е, че ако се хвалите през устата на други хора, някак си стигмата не се свързва с вас. Много по-добре е някой друг, вместо вас, да надува клаксона. Ако можете да си го позволите, със сигурност трябва да си наемете публицист. Другият вариант е да намерите съмишленици “говорители” и да се промотирате взаимно.

На коктейли и конференции вие и вашият приятел може да си поставите за цел да споделяте постиженията си взаимно или да поведете темата в посока, в която вашият приятел ще блесне. Може да звучи изкуствено, но не би трябвало да бъде така.

Просто помислете за вариант, в който да направите така, че приятелят ви да се открои. След това той може да ви върне жеста.

В един толкова забързан свят, в който всички отдавна оставихме зад гърба си числото на Дънбар (известен с идеята, че хората могат да се справят с около 150 социални връзки), може да бъде изключително трудно да бъдем забелязани от останалите – и особено да сме убедени, че те мислят за нас по начина, по който искаме.

Трябва да вземете обаче някакви мерки или рискувате да пропуснете професионални възможности, просто защото не сте в полезрението на останалите, които може би не са запознати с вашите умения.

Чрез създаването на стабилно и редовно съдържание, като мобилизирате социалните процеси на одобрение и като намерите своя говорител, който да разкаже за вас, може да започнете да пробивате и да градите новата си репутация в света.

Дори Кларк е стратегически консултант, работила с клиенти като Google, Йейл и други.

Източник: Мениджър Нюз