Какво можем да научим от учените за мотивацията
Всички сме чели много за това как трябва да се мотивират хората. Ние обикновено се опитваме да се учим от други предприятия. Тази тясна перспектива обаче може да ограничава нашия поглед според Маргарет Хефермън. За електронното издание Inc.com тя прави интересно сравнение с науката.
В науката рядко има някакви големи финансови награди. Конкуренцията е ожесточена с все повече и повече докторанти, търсещи ограничени позиции и финансиране. Всеки, който смята да прави научни изследвания трябва да бъде интелигентен, добре образован и посветен. За капак степента на неуспеха е огромна. Много докторанти не успяват да получат академични длъжности или признание. Учените също рядко се наслаждават на сладостите на корпоративния живот: пътувания в бизнес класа, луксозни хотели, вечери за сметка на клиента. Какво тогава ги мотивира, пита Хефермън и дава отговори в три стъпки.
Учените не получават обучение в лидерство, те не учат как да управляват екипи. Те овладяват това изкуство о трудния начин: от опита. В института на науките „Вайцман” в Израел, изследователят Ури Алон е направил някои заключения за мотивацията на хората. Вижте какви са те.
1. Постепенно изграждане на компетентност
Всички искаме да достигнем върха, но е лоша идея да се поставят задачи, които просто са твърде обезсърчителни. Според Алон предизвикателствата трябва да бъдат покорявани постепенно. Мотивацията за задачите идва, когато те се измерват чрез постижими стъпки. Постигането на всяка една от тях изгражда увереност, което от своя страна задвижва мотивацията.
2. Не помагайте твърде много
Умните хора се грижат за автономията си. Не трябва да бързате да решават проблемите на вашите служители, защото това ще ги демотивира. Просто защото знаете отговора, не означава, че трябва да го кажете. Алон описва един студент, който дошъл при него с перфектното искане: "Имам един проблем, но преди да ви кажа, моля обещайте да не го решавате незабавно. Искам време, за да помисля върху него".
3. Бъдете социални
Целта е да се създаде чувство на свързаност, така че хората да искат да си помагат взаимно. Това мотивира екипа. "Връзката ни към общността и културата, ни дава контекст на съпричастност и признание за нашите успехи”, според Алон. Никога не забравяйте, че хората рядко са лоялни към фирми или организации, които не са лоялни към тях.
4. Направете заданието лично
Най-трудната част в науката е да решите върху какво да се съсредоточите. Алон избира проектите за своите студенти като ги кара да идентифицират своите таланти и страсти. Той търси къде те се припокриват с целите на изследването. С други думи, всяка отделна задача е пресечната точка на личните способности с професионалните нужди.
Източник: Мениджър Нюз