Малките деца реагират на несигурността досущ като възрастните
Ако знаем какво точно се случва в съзнанието на малките деца, ще можем да подобрим както родителските техники, така и развлечението и различните методи на възпитание и образование. Сега ново изследване хвърля малко повече светлина върху това как мозъкът на малчуганите реагира на чувството, което всички ние сме изпитвали през определен етап от живота си: несигурността.
Оказва се, че по време на тестове, направени върху 160 деца на възраст между 25 и 32 месеца, малчуганите се справят с несигурността по същия начин, по който и по-възрастните (въпреки че на практика не артикулират това, което преминава през съзнанието им).
Да, знаем, че децата на тази възраст умеят да взимат умни решения – например да потърсят помощта на възрастен, когато не знаят какво да правят в дадена ситуация. Много малко знаем обаче за начините, по които взимат тези решения (или дали осъзнават своята собствена несигурност).
ОЩЕ ОТ #несигурност
„Малките деца демонстрират поведения, които подсказват, че те могат да откликнат на несигурни ситуации - коментира детският психолог Симона Гети от Калифорнийския университет, Дейвис. – Но съществуват ли конкретни доказателства, които да подкрепят тези твърдения? И как много малките деца осъзнават, че са несигурни?“
За да отговори на тези въпроси, Гети и екипът ѝ провеждат поредица от експерименти, в които на малките деца са им показани двойки животни или често срещани обекти. Всеки образ е почти изцяло закрит от сив квадрат. Впоследствие участниците в експеримента са подканени да открият конкретно животно или обекти.“
С помощта на технологии, следящи движението на очите, и сензорни екрани (както и посредством т.нар. drift-diffusion модел, който описва точността и времето на реакции при взимането на решения при възрастните) изследователите научават повече за начините, по които малките деца взимат решения.
„Можем да проучим конкретно поведение и да видим къде точно гледат, за да открият полезна информация, как прехвърлят погледа си от едно изображение на друго или дали им отнема допълнително време, преди да реагират - коментира психологът Сара Лекей от Калифорнийския университет, Дейвис. – Можем да установим дали постъпват с по-голяма или по-малка увереност.“
И на малките деца, подобно на възрастните, им е нужно по-дълго време, за да вземат по-трудни решения. По време на тестовете малчуганите в края на краищата правят погрешния избор. Те са прехвърляли своя поглед от едно изображение на друго по-често (сякаш са умували по-дълго). Когато два обекта са били сходни, на децата им е отнемало по-дълго време, за да съберат „улики“, но пък са се нуждаели от по-малко улики, за да вземат решение.
Техните реакции показват, че малките деца осъзнават своята собствена несигурност и се държат по начин, по които и по-големите деца и възрастните (когато става дума за взимането на решения, за които не сме особено сигурни например).
Изследването е публикувано в Nature Human Behaviour.
Източник: Science Alert