Едно плюс едно невинаги е две в главата на детето
Съвременните родители знаят или поне са чували за дисграфията, дислексията и други нарушения на писането и говора.
Водим децата на логопед и носим сертификати на учителите с диагнозата, за да не са много придирчиви към почерка и грамотността.
Ами ако има затруднения с математиката?
Първото нещо, което ни идва на ум е: „Той е насочен към хуманитарните науки“. Тогава оправданието отстъпва място на раздразнението: „Ами това е елементарно, как не го разбира, как не може да го сметне.“
Неспособността да смята и изчислява не е мързел, а така наречената „математическа слепота“, проблем в развитието на мозъчната функция. И трябва да можете да го разпознаете и коригирате навреме.
Първо, защото повечето учебни предмети се основават на числа.
Второ, дори ако детето по-късно избере професия, която не е свързана с математиката, то пак ще има нужда от уменията в живота. И със сигурност не трябва да се карате на такова дете за „неуспеха“ по математика.
„Дискалкулията е разстройство, при което детето проявява неспособност да брои и да решава задачи, които изискват аритметични операции, обяснява Наталия Куликова.
Дискалкулията се основава на невъзможността да се оцени броят на обектите на пръв поглед, без преизчисляване.
Често такива деца се наричат мързеливи или дори умствено изостанали, което може да доведе до смяна на училище.
Защо се получава това нарушение
Експертът посочва няколко причини.
„На първо място, това е поражение на париеталния лоб на кората на главния мозък, казва Наталия Куликова. -То може да бъде предизвикано от трудна бременност или раждане, наранявания на главата, невроинфекции, тумори и генетично обусловени дефекти.“
Сред другите причини, дискалкулията може да бъде страх от аритметика, ако детето е било принуждавано да учи аритметика в ранна възраст и е било наказвано за грешки.
Отрицателните преживявания водят до факта, че когато хлапето види числа, то просто се затваря в себе си и не може да разбере нищо.
Проблемът може да се задълбочи, ако детето не срещне разбиране и подкрепа от страна на родители и на педагози. Но с правилна работа с психолог и учител тези причини са преодолими.
Науката определя 6 вида дискалкулия
Вербална - когато е трудно да се възприемат числата, които детето чува и устно трудно извършва действия. В този случай обикновено няма проблеми с писмените задачи;
Практогностична - детето трудно може да оперира с абстрактни понятия и не може да разбере практическите примери.
Лексикална - когато възникнат трудности при разпознаване на математически знаци и числа. Разбира се, до определен момент всеки има право да бърка знаците „по-голямо“ и „по-малко“, но ако третокласник все пак постави знака „делене “ вместо „умножение“, това вече е проблем.
Продължава на страницата на Новите родители