Обсебени от работата?
Когато срещате някого за първи път, сред опознавателните въпроси вероятно ще попитате и: „С какво се занимаваш?“. В отговора, повечето хора инстинктивно се насочват към кариерата си, но това кой всъщност сте вие и какво правите не трябва да опира само до дейността, която извършвате в работното си време. Нещо повече, отделянето на твърде много внимание върху професионалния живот може да бъде ключов фактор, предизвикващ бърнаут.
„Начините на мислене и вярванията, които изграждаме, определят нивото ни на устойчивост и вероятността от това да страдаме от прегаряне“, казва Андрю Шате, съосновател meQuilibrium.
По думите му един от примерите за това са т.нар „айсберг виждания“. Това са основни разбирания, които си изграждаме за света и нашето място в него.
„В областта на постиженията „айсберг вижданията“ от рода на това, че „работата е мярка за успеха на човек“, обвързват нашето самочувствие и идентичност с професионалния ни живот“, казва той.
Хората, които са си изградили това виждане, обикновено прекарват по-дълго време в работа и биват по-тежко засегнати от ежедневни тревоги и разочарования.
В миналото прекомерният фокус върху работата бе запазен за някои специфични професии, като например тази на докторите, но днес той е характерен за много сектори, включително за технологичния, казва д-р Кaтрин Форд, психиатър и практикуващ психотерапевт.
„Кампусът на Google очевидно е предназначен да бъде място, където можете да прекарате целия си живот. Посланията и наградите в тази среда са добре проектирани за да карат хората да се чувстват добре по отношение на своята мания за работа“, посочва тя.
Според Форд ако тези тенденции за обсебеност от работата не се поставят под контрол, човек достига превратна точка, при която работният му живот става добре развит, а личният му живот е незадоволителен и ограничен. „В тези случаи се постига едно познаване на работата, което не е налице при нашите взаимоотношения с другите - нашите партньори, приятели, семейство, общност, както и със самите нас“, обяснява Форд.
Как да изградите здравословна дистанция
Шате съветва да помислите за нещата, които си казвате, че „трябва“ да правите, що се отнася до вашата работа, като например: „Трябва винаги да съм достъпен“ или „Трябва да мога да правя всичко“. Според него е добре да си задавате въпроса дали тези становища са разумни и логични.
„Проверяването на точността на тези подсъзнателни разбирания може да ни помогне да придобием по-добре перспектива. Ако например се чувствате лошо за това, че сте отложили срока за изпълнението на някаква задача, защото той се е падал по средата на вашата ваканция, трябва да си напомните: „Аз съм просто човек, който прави всичко по силите си“, казва Шате.
Работният ви ден заема приблизително една трета от денонощието, така че трябва да се стремите към поддържането на чувство за баланс, преосмисляйки вашите приоритети, обяснява Джонатан Алпърт, автор на „Be Fearless: Change Your Life in 28 Days.“.
„Работата е жизненоважна, разбирам това. Но вие също сте важни. Ако изпълнявате ролята на мениджър, адвокат, учител или друг вид служител, помислете за това кой сте всъщност. Най-успешните хора, които познавам, са много повече от това, което им е донесло професионален успех. Те са приятели, родители, синове, дъщери, ментори, съпрузи и съпруги“, казва той.
Санджай Риши, съавтор на „The Workplace You Need Now: Shaping Spaces for the Future of Work“, посочва, че работодателите също носят отговорност за това да се отнасят със своите подчинени първо като с хора, а после като със служители.
„Ако компания ви не подкрепя вашия стремеж към постигане на баланс, не се страхувайте да говорите с вашия ръководител. Вместо да го отбягвате, гледайте на него като на важен човек, който може да ви помогне за постигането на положителна промяна. Повечето ръководители, които познавам, знаят много добре, че щастливият и задоволен служител е продуктивен служител. Има голям шанс ръководителят ви да не знае, че не сте щастливи, така че не се страхувайте да говорите с него за това“, казва Алпърт.
Стефани Воза за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз