„В някои професии да откликнете веднага означава да отстъпите от територията си”, смята Сондърс. „В други е за предпочитане да давате бързи отговори – така е при специалистите по работа с клиентите или при публицистите. В много други работни ситуации обаче този цикъл на молба-реакция води до занемаряване на някои от най-важните активности. Те или въобще не се случват, или се виждате принудени да вършите „истинската” си работа нощем и по празниците. Работила съм с клиенти от шест различни континента, които идват при мен с чувството, че са жертви на обстоятелствата.”

Какво може да се направи, за да се поставят някакви граници? Краткият отговор, който всички знаем, е да казваме „не” по-често. Ако това обаче бе толкова лесно, колкото звучи, толкова много от нас нямаше да изнемогват под недостига на време.

Как да отказваме

За щастие, авторът на блога Harvard Business Review Питър Брегман е измислил наръчник от няколко „заповеди”, които ще помогнат на твърде мекосърдечните предприемачи да се научат да казват „не” и да се избавят от изтощението и хаоса на календара. Най-важните от тях са:

Бъдете толкова непоклатими, колкото те са нахални. Някои хора не се отказват лесно. Това е и основната им сила. Но... Позволете си да бъдете толкова напористи, колкото са и те. Ще спечелите уважението им. Сякаш им казвате: „Зная, че не се предаваш лесно, но и аз съм същият. Все по-добър съм в това да казвам „не”."

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.