4. Генериране на факти

Четвъртата стратегия за самозалъгване е т.нар. генериране на факти. Тя влиза в действие обикновено тогава, когато първите три стратегии не са сработили. Когато съществуващите факти не съвпадат със светогледа ни дори и след преиначаването им, на практика си съчиняваме нови, които да подкрепят убежденията ни. Така например майката би могла да развие вътрешното убеждение, че учителят е дал напълно логично обяснение за понижения успех на детето, въпреки че той всъщност е казал нещо съвсем различно.

Тънката граница между необходимото самозалъгване и само(саботажа)

Такива маневри за самозалъгване са полезни дотолкова, доколкото улесняват живота ни. Прилагайки ги, ние нямаме лоши или манипулативни задни мисли. „Тук не става дума за злонамерен подход – обяснява психологът Албърт Нюън, - а за част от когнитивното оборудване на човека с цел да запази изпитаната представа за себе си и света“. С помощта на четирите стратегии ние поддържаме тези убеждения, за да стабилизираме светогледа си. Всичко това става проблематично само ако в дългосрочен план самозалъгването води до това да се вкопчим в определени възгледи, които биха могли да навредят на нас и на околните.

В редки случаи е наложителна и пълна промяна на поведението, но ние не я извършваме, защото си затваряме очите пред фактите. На дъщерята от училищния ни пример би могло да се помогне много повече, ако я изпратят на допълнителни уроци по математика, за да навакса пропуснатия материал, или й се даде шанс да се прояви по други предмети. Майката несъзнателно й отнема и двете възможности, защото въпреки доказателствата за обратното се придържа към погрешното убеждение, че дъщеря й е добра по математика.

По материали от: Philosophical Psychology, businessinsider.com