Свързаха високите тавани в сградите с по-лошите резултати на учениците по време на изпит
Ново изследване установява връзка между височината на таваните в залите за изпити и резултатите на учениците. На първо четене звучи малко налудничаво, но всъщност има логика.
Макар че формата на стаята не може да компенсира липсата на преговор или да ви направи по-умни в сравнение с преди, знаем, че средата, в която се намираме, оказва влияние върху нас. Това включва способността ни да се концентрираме и да работим върху умствени задачи.
Авторите на изследването от Университета на Южна Австралия и Университета Дикин в Австралия предполагат, че големите и отворени стаи с високи тавани пречат на учениците да се съсредоточат върху това, което е пред тях.
Предишно проучване на същите изследователи, използващо технология за картографиране на мозъка и виртуална реалност, установява връзка между когнитивните способности и възприемания размер на заобикалящата среда. В настоящото изследване екипът иска да направи някои тестове в реалния свят.
"Бяхме любопитни да приложим лабораторните си открития към реална съвкупност от данни и да видим дали пребиваването в голямо пространство като спортна зала, докато трябва да се концентрираме върху важна задача, ще доведе до по-слабо представяне", казва психологът по околна среда Изабела Бауер от Университета на Южна Австралия.
Проучването анализира резултатите от изпитите на 15 400 студенти в продължение на осем години и в три университетски комплекса, като сравнява резултатите им с очакваните въз основа на представените преди това курсови работи.
В изпитни зали с високи тавани студентите имат склонност да постигат по-ниски резултати в сравнение с тези, които полагат изпити в зали със "стандартна" височина на тавана, дори след отчитане на възрастта, пола, годишното време, изпитния предмет и предишния опит - други фактори, които потенциално биха могли да повлияят на резултатите.
Все още обаче не можем да сме сигурни дали действителните размери на стаята оказват влияние, или става дума за нещо друго, свързано с околната среда - например температурата или влажността в помещението, или дори колко други ученици има в него.
"Тези пространства често са проектирани за цели, различни от изпитите, като например спортни зали, изложби, събития и представления", казва Бауер.
"Ключовият момент е, че големите стаи с високи тавани, изглежда, са в ущърб на учениците и трябва да разберем какви мозъчни механизми са в действие и дали това засяга всички ученици в еднаква степен."
Това са въпроси, които бъдещите изследвания могат да се опитат да изяснят. Ясно е обаче, че средата е от значение и че може би не даваме на учениците най-добрия шанс за успех, като провеждаме изпитите в стаи, които не са пригодени за тази цел.
"Изпитите са ключова част от нашата образователна система вече повече от 1300 години, като определят професионалния път и живота на учениците", казва образователният психолог Джаклин Броудбент от университета Дикин.
"Изключително важно е да се признае потенциалното въздействие на физическата среда върху резултатите на учениците и да се направят необходимите промени, за да се гарантира, че всички имат равни възможности за успех."
Изследването е публикувано в Journal of Environmental Psychology.
Източник: Science Alert