Главният изпълнителен директор на Berkshire Hathaway Уорън Бъфет често бива възхваляван за неговия брилянтен усет в бизнеса и за житейската му мъдрост. Като един от най-заможните хора на планетата, той не веднъж е давал съвети за това как човек може да натрупа богатство и да бъде ефективен лидер.

През годините Бъфет, който смята, че зад успеха седи способността човек да казва „не“ на почти всичко, много пъти е казвал неща, които с времето са се превърнали в общоприета мъдрост в бизнес средите.

„Няма нужда да полагате изключителни усилия, за да постигнете изключителни резултати. Просто трябва да правите обикновените, ежедневни неща изключително добре”, е една от прословутите мъдрости на „Оракула от Омаха“.

По същество Бъфет казва, че не трябва да отделяте много внимание, пари и усилия на грандиозните идеи, екстравагантното планиране и сложните стратегии, които може и да не бъдат реализирани и които често не ни поставят  в ситуация на безизходица. Според него истинският успех идва от фокусирането върху тези постоянни и последователни ежедневни действия, които проправят пътя към добрите дългосрочни резултати.

Четири обикновени лидерски практики

Как хората, които са на лидерски позиции, могат да приложат на практика съвета на Бъфет?  Моят опит с коучинга на ръководители от най-различни точки на планетата показва, че има няколко лидерски навика, които трябва да бъдат изпълнявани „изключително добре“ всеки ден. За някои хора това може да е напълно естествена част от работното им ежедневие, а за други – не. Ето четири неща, които съветвам лидерите да правят всеки ден, за да се грижат за подчинените си и да постигат страхотни резултати:

Признавайте заслугите и постиженията на вашите служители

Скорошно прочуване на Workhuman показва, че редовното признаване на успехите и приноса на служителите води ди по-малко текучество и по-голяма ангажираност на работещите в компанията. Според данните на Workhuman признанието може да помогне и за постигането на бизнес целите на организациите и подобряване на производителността. В много случаи е достатъчно едно просто „благодаря“ (но трябва да е искрео). Над половината (54 процента) от участвалите в прочуването служители казват, че нещо толкова просто като последователното изразяване на благодарност за тяхната работа би облекчило натоварването, на което са подложени в работата.

Защитавайте служителите си от бърнаут

Макар че по-дългото работно време, превърнало се в норма при работата от разстояние и хибридния модел на работа, може да е създало у лидерите впечатлението, че продуктивността на техните служители се е увеличила, но това не е така. По-голямата заетост не винаги води до по-голяма производителност. Връзката между двете всъщност е по-слаба от тази между дългите работни часове и бърнаута. По тази причина задаването на правилните въпроси, насочени към психичното здраве и благополучието на служителите, е от ключово значение за успеха в работата. Те дават на лидерите видимостта, от която се нуждаят, за да могат да управляват ефективно работното натоварване на своите служители.

Дайте на служителите си нужната власт, за да могат да вземат добри решения

Въоръжени с правилната информация, служителите на първа линия могат да разрешат повечето проблеми на място, без да имат нужда от намеса на мениджър. Близките им контакти с клиентите също така им позволяват бързо да запознават мениджърите с техните притеснения и желания. Това означава, че трябва да дадете на хората си правилните инструменти и достъп до критична информация, за да могат да разрешават проблеми, когато те възникват. В по-гъвкавите организации служителите не просто имат способността да действат и да вземат решения, а и биват насърчавани да го правят, защото на всички тях се гледа като на бъдещи лидери. Това изисква преминаване от строго йерархичен стил на управление и контрол към модел, при който голяма част от вземането на решения се извършва на по-ниските нива.

Бъдете ясни в комуникацията със служителите си

Лидерите трябва да се уверят, че общуват ясно и прозрачно със своите подчинени за потенциални съкращения, приходи и бонуси, както и за цялостното здраве на организацията. Висшите ръководители трябва да насърчават мениджърите да поддържат честна, безопасна и редовна комуникация със своите служители, особено когато става въпроса за наистина тежките разговори. Като предоставят на служителите ресурси, комуникират ясно и последователно и насърчават връзката между екипите, лидерите могат да помогнат на служителите да се чувстват по-добре подготвени да се справят с несигурността в работата и да дават най-доброто от себе си.

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз