Обездвижването при децата достига кризисни нива по целия свят
Децата по света не се движат достатъчно, за да поддържат здравословен растеж и развитие, показа глобален доклад Active Healthy Kids (AHK) Global Matrix 3.0, публикуван днес. Докладът на Глобалния алианс "Активни здрави деца" (AHKGA) сравнява 49 държави от шест континента, за да оцени глобалните тенденции в детската физическа активност в развиващите се страни, резултатите от което бяха публикувани като "Global Matrix 3.0".
Докладът разкри, че съвременният начин на живот – увеличаването на времето пред екрана, нарастващото урбанизиране на общностите и увеличаването на автоматизацията на труда допринасят за всеобхватен проблем за общественото здраве, който трябва да бъде признат за глобален приоритет.
"Глобалните тенденции, включително и прекомерното време на екран, допринасят за поколение неактивни деца и ги поставят на опасен път", заяви професор Марк Трембай, президент на AHKGA и старши научен сътрудник в изследователския институт на CHEO в Канада. "Ние имаме колективната отговорност да променим това, защото неактивните деца са изложени на риск от нежелани физически, умствени, социални и познавателни проблеми. Това поколение ще бъде изправено пред редица предизвикателства, включително въздействието на изменението на климата, развитието на глобализацията и последствията от бързите технологични промени. Те ще трябва да станат по-активни, за да станат здрави, устойчиви възрастни, които могат да оцелеят и да процъфтяват в променящия се свят."
Международния екип на AHKGA включва 517 експерти, които създадоха 49 репортни карти за всяка от участващите страни, класифициращи 10 общи показателя, свързани с физическата активност на децата и младежите. Полученият доклад разглежда глобалните модели и подчертава как нашият променящ се свят влияе върху нивата на физическата активност на децата. Увеличаването на времето на екрана и нарастващата зависимост от технологиите заемат нарастващо време, което би могло да бъде по-добре изразходвано, ангажирано в широк спектър от физически дейности; а увеличеното използване на моторизиран транспорт променя нивата на физическата активност в световен мащаб.
Учене един от друг
Страните с най-активни деца и младежи като цяло, включително Словения, Зимбабве и Япония, разчитат на много различни подходи за придвижване на децата, но това, което е съвместимо между всички, е, че физическата активност се ръководи от всепроникващи културни норми. Да бъдеш активен не е просто избор, а начин на живот.
• Словения получи най-добрите оценки за цялостна физическа активност (A-), семейство и връстници (B+) и правителство (A) и получи средна оценка (B).
o Словенците са склонни да разглеждат спорта като ефективен инструмент за насърчаване на националната идентичност сред гражданите.
• Зимбабве е над средните нива в цялостната физическа активност (C+) и засегнатото поведение (B).
o Физическата активност е най-вече представена от активния транспорт, който за повечето деца в Зимбабве е необходимост в ежедневието.
• Япония има най-добрите оценки за активен транспорт (A-) и физическа пригодност (A) и няма по-ниски оценки от (C-).
o Япония има силно утвърдена "практика на ходене до училище“. Тя гласи, че публичните начални училища трябва да се намират в рамките на не повече от 4 километра, а за обществените гимназии на не повече от 6 километра от дома на ученика.
"Има много неща, които можем да научим един от друг, за да подобрим физическата активност по света", казва професор Питър Катмаржък, заместник-председател на AHKGA. "Физическото обездвижване е глобален проблем и вече не може да се пренебрегва. За доброто на здравето и бъдещето на децата ни, трябва да работим за висока физическа активност във всички общества".
Какво се случва в България? Как можем да променим статистиката:
„БГ Бъди активен“ работи вече повече от 5 години за повишаване на физическата активност при децата. През 2018 рекордна бройка училища станаха част от празника на физическата активност в училищата в България – Европейски ден на спорта в училище. Повече от 90 00 ученици, и над 12 000 възрастни, над 400 училища от повече от 200 населени места в страната взеха участие в кампанията, която достигна до над 1.5 милиона българи