Само един аспект от времето влияе на психичното здраве
Единственият елемент от времето навън, който наистина се отразява върху психичното здраве, е броят часове, в които има слънчева светлина, установява изследване.
Дъждът, замърсяването на въздуха, вятъра и температурите имат относително малък ефект.
Но времето между залеза и изгрева е това, което се отразява върху психиката на хората.
Авторите на изследването обясняват резултатите:
„Беше установено, че сезонните промени във времето на изгрев и залез са отговорни в най-голяма степен за взаимоотношенията между метеорологичните промени и промените в човешкото психично здраве. Беше установено, че в периодите с намален брой слънчеви часове се наблюдава по-висока степен на психичен дистрес.“
По думите на водещия автор, Марк Бичър:
„Това е един от най-изненадващите части от изследването ни. В дъждовен ден или ден с по-замърсен въздух хората смятат, че ще преживеят повече дистрес.
Но ние не видяхме подобно нещо.
Обърнахме внимание на слънчевото лъчение, или количеството слънчева светлина, която в действителност стига до земята.
Опитахме да вземем предвид облачните дни, дъждовните дни, замърсяването... но те се отмиха.
Единственото нещо, което беше наистина от значение беше количеството време между изгрева и залеза.“
Учените използват данни за емоционалното здраве на 16 452 души заедно с напреднала информация за метеорологичните условия – валежи, слънчево лъчение, скорост на вятъра, температури и т.н. Но в крайна сметка от значение се оказва единствено продължителността на деня.
Оказало се, че не е от значение и факта дали хората имат т. нар. Сезонно афективно разстройство, или не. Резултатите били едни и същи.
Един от съавторите, проф. Лоурънс Рийс, разказва как се е зародила идеята за това изследване:
„Марк и аз бяхме приятели и съседи от години и често пътувахме заедно с автобуса. И разбира се често си говорехме за всекидневни неща, например:
Как вървят лекциите?
Как мина семестъра?
Какво ще кажеш за времето?
Един ден навън имаше буря и попитах Марк дали в такива дни при него идват повече клиенти.
Той каза, че не е сигурен – това е отворен въпрос. Трудно е да получиш точни данни.“
Изследването е публикувано в Journal of Affective Disorders.
Източник: PsyBlog