Методът на учене, който подобрява паметта с 50 процента
Нормално е паметта да ни изневерява при стрес. Случва се на всеки. Освен ако не учите по един определен начин – тогава дори и стресът не може да навреди на паметта ви.
Практиката на припомняне – иначе казано, препитване, типът учене, при който правите тренировъчни тестове, изгражда изненадващо стабилни спомени, открива ново изследване.
„Обикновено хората под стрес са по-малко ефективни при извличане на информация от паметта – казва д-р Аяна Томас, старши автор на изследването. „Сега за първи път показваме, че правилната стратегия на учене – в този случай практиката на припомняне или правенето на тренировъчни тестове, има като резултат силни репрезентации в паметта, така че дори при високи нива на стрес, участниците могат да достигнат спомените си.“
Учените сравнили тренировъчните тестове с най-разпространения начин за учене: четене и препрочитане на материала.
Хората, които учели, правейки тестове, помнели над 50 процента повече от онези, които просто препрочели материала.
Ето какво казва първият автор на изследването, Ейми Смит:
„Нашите резултати показват, че въпросът не е задължително колко дълго се учи, а как.
Дори предишни изследвания да са показали, че практиката на припомняне е една от най-добрите стратегии за учене, все пак бяхме изненадани колко добре работи при хора под стрес.