Презареждане и действие
С множеството си бизнеси и ексцентрични начинания, последното от които пътуване до космоса, Ричард Брансън очевидно е човек с огромни запаси от енергия и амбиция. Самият той обаче признава, че не държи педала на газта натиснат през цялото време. В неотдавнашна публикация в Linkedin основателят на империята Virgin обяснява как преценява кога да полага повече усилия в кариерата си и кога да отстъпи една крачка назад, за да подреди мислите си и да се презареди с енергия и вдъхновения.
Неговият коментар е изключително навременен, имайки предвид факта, че след близо две години в условията на пандемия разполагаме с редица доказателства, че повечето хора страдат от бърнаут и обмислят посоката, в която вървят кариерите им.
Подходът на Брансън по въпроса кога трябва да полагате най-много усилия и кога да забавяте темпото е двустранен:
Следете с едното око енергийните си нива...
Първата половина от отговора на Брансън е насочена към най-очевидната част от уравнението – когато се чувствате претоварени, отстъпете назад.
„Ако започнете да имате чувството, че просто преминавате през живота и не знаете нито защо правите нещата, които правите, нито откъде сте започнали, може би е време да си вземете почивка, да съберете мислите си и да преоцените стратегията си. Никой не взима най-добрите решения, когато е изтощен и претоварен. Освен това няма да имате капацитета да разпознаете новите възможности и да мислите творчески“, пише Брансън.
„Не позволявайте на гордостта и ината да ви попречат да направите стъпка назад и да презаредите, когато усещате, че сте изгубили посока и вдъхновение“.
…а с другото пазара
Първата част от отговора на Брансън подчертава една вечна, макар и понякога забравяна истина. Втората част е полезно напомняне, че макар някои принципи да са постоянни, възможностите, особено в предприемачеството, често са мимолетни.
„Уцелването на правилния момент е особено важно в предприемачеството. Хората често приравняват успеха с късмета, но обикновено нещата се свеждат до безупречно и внимателно начертано управление на времето и предприемане на действия в правилния момент. Това изисква предсказване на пазарни условия; разпознаване на възможности, преди още да са се появили, и оценяване на по-широкия икономически, социален и технологичен пейзаж. Тези неща ще ви помогнат да минимизирате рисковете, когато започвате бизнес“, пише Брансън.
Една идея, която днес струва милиарди долари, би могла да бъде напълно безполезна няколко години по-рано, когато нужните технологии все още не са узрели, или пък няколко години по-късно, когато пазарът вече е завзет от конкуренти компании. Времето, в което трябва да полагате най-много усилия, е онзи кратък прозорец, в рамките на който е най-вероятно вашата идея да ви донесе успех.
Как можете да разпознаете този момент? Всичко се свежда до това да разбирате какво искат хората, какво очакват от конкретна индустрия и как изглежда цялостната икономическа картина, обяснява Брансън, като добавя че „най-доброто време за навлизане в нов бизнес е когато този бизнес се управлява лошо от другите“.
Джесика Стилман за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз