Образование на бъдещето – как развиваме оптимално човешкия интелект в ерата на изкуствения?
Често си казваме, че всеки от нас има неограничен потенциал и възможности за развитие. Какво точно означава това? Как да използваме целия си ресурс (знания, мисли, емоции, тяло), за да постигаме целите си и да се чувстваме добре във всяка ситуация? Отговорът се корени в невероятните способности на нашия мозък – да учи, да създава нови невронни пътеки и да управлява всеки аспект от нас.
В СофтУни БУДИТЕЛ целим да развиваме фундаменталните умения за успех в дигиталната ера. В основата на този процес е познаването на начините, по които учим и действаме оптимално – изцяло зависими от целенасоченото развитие на собствения ни мозък. Да откриваш и използваш умело целия си потенциал с помощта на собствения си мозък е ключът към успеха. Само така можем да сме адаптивни, гъвкави и креативни – ключови качества за успешна реализация в ерата на изкуствения интелект.
По покана на Частната професионална гимназия по дигиталния науки “СофтУни БУДИТЕЛ” за първи път в България гостуваха международни експерти по невропластичност от Академията за изучаване на ума и тялото (Mind Body Studies Academy). Лиора Гастър, Саймън Уонг и Макс Кламерт проведоха тридневно въвеждащо обучение за принципите и практиките на оптималното учене и поведение с над 100 ученици, учители, родители и образователни експерти. Обратната връзка от участниците ни показа, че са придобили нови знания и техники за по-добро фокусиране, за управление на предизвикателни емоционални състояния и стрес.
Какво споделят участниците за преживяването си?
“Смятам че този курс е супер интересен и полезен, както за учениците, така и за родители! Нестандартен подход и безкрайно иновативен. Препоръчвам го и бих посетил и други подобни начинания с голямо удоволствие! Поздравления!”
– Витан Влахов, родител на ученик в ЧПГДН “СофтУни БУДИТЕЛ”
“Лекторите ни показаха как, когато опознаем сами себе си, можем да взимаме по-добри решения за себе си в бъдеще. Дадоха ни трикове за това как можем да се фокусираме по-добре, да намираме центъра си, за да сме физически и емоционално балансирани и сами да избираме приоритетите и фокуса си.”
– Светльо Мутафчиев, 9. клас
“За мен беше полезно да осъзная и да започна работа върху моята реакция към стреса.”
– Албена Боева, учител
Какви бяха основните послания и техники, преподадени в обучението?
1. Мозъкът се променя и обновява постоянно. Имаме невероятната възможност ежедневно, ежеседмично, ежемесечно да използваме нови мозъчни клетки и да утъпкваме нови невронни пътеки, които отговарят за начините по които мислим, чувстваме, взаимодействаме с околния свят и се движим. Накратко – всеки от нас може сам да се учи и променя, защото мозъкът му има тази вродена природна способност. Остава само да владеем успешните практики на невропластичността, за да се възползваме максимално от уникалната способност за постоянна градивна промяна на нашия мозък!
2. Мозъкът учи най-добре, когато обръщаме съзнателно внимание на случващото се в и около нас и забелязваме разликите в усещанията, в движенията, във възприятията ни. По време на обучението ни с експертите от MBS Academy усвоихме практика за управление на гнева, в която с проста визуализация и промяна на гледната точка (например, колко близо и колко далеч от нас се намира човекът, на когото сме ядосани) успяваме за секунди да намалим усещането за гняв и да се центрираме. Обучителите ни разказаха защо практиката за “центриране” и “заземяване” присъща на източните бойни изкуства изисква да осъзнаваме през цялото време къде се намира центърът на тежестта на тялото ни и как това ни помага да сме спокойни, фокусирани в ученето и устойчиви на стреса.
3. Оптималното учене и действие е директно свързано със способността ни да обръщаме внимание на това дали използваме всички налични ресурси и възможности вътре в нас. Една основна практика, която усвоихме в обученията, беше да забелязваме дали и как дишаме особено когато сме фокусирали вниманието си върху сложна задача или сме под напрежение. Оказва се, че много от нас спират да дишат в такива моменти. Това автоматично намалява способността ни да сме фокусирани, спокойни и ефективни. Умението да издишваш и да дишаш равномерно, колкото и просто да изглежда на пръв поглед, всъщност изисква осъзнаване, внимание и упражняване. Някои от учениците ни споделиха, че след обучението са използвали вниманието върху дишането си, за да се фокусират по-добре на контролното по математика и успешно да решат задачите.