2 секунди стигат за първото впечатление
Социален статус
Изследването на холандските учени показало, че хората използват облеклото като социален маркер, определящ положението в обществото и нивото на доход на индивида. Когато човек носи Tommy Hilfiger, Lacoste или вещи на други известни марки, околните мислят, че той има високо положение.
В един от експериментите участниците гледали видео интервю с кандидати за лаборант в университет. Част от кандидатите били с обикновени бели ризи, а другите с ясно разпознаваеми маркови ризи. Действията и отговорите на всички тях били идентични. Всеки доброволец гледал само по едно видео и след това оценявал по 7-бална система доколко претендентът е достоен за длъжността лаборант и какъв е неговият социален статус. Общественото положение на кандидатите с маркови дрехи било оценявано по-високо, както и шансът им да получат работата.
Авторите на експеримента отбелязват, че дизайнерските дрехи не повлияли на оценките на другите качества – надеждност, доброта и пр., а само на оценката за статус.
Сексуална ориентация
Налини Амбади и Николас Рул установили, че сексуалната ориентация на мъжете може да бъде определена за 50 милисекунди.
На доброволци били показани снимки на мъже – хетеро и гей, от сайтове за запознанства в произволен ред в продължение на различни интервали от време. При 50-милисекунден визуален контакт със снимката точността на оценката за сексуалната ориентация била 62%.
Подобни били и резултатите при теста за определяне на сексуалната ориентация на жени (Rule, Ambady & Hallett, 2009). Като този път времето за определяне на отговора било още по-малко — 0,04 секунди.
Интелект
Преподавателят по психология в Университета Лойола в Лос Анжелис Нора Мърфи допуска, че умението да гледаш в очите се смята за признак на интелект. Тези, които не отклоняват поглед при среща, създават впечатлението за по-интелектуално развити.
Мърфи се опитала да определи по какви критерии хората оценяват умствените способности. Затова разделила участниците в опита на две групи. От първите поискали по време на разговора, записван на видео, на покажат нагледно ерудиция. На вторите не дали такова указание. Всички участници минали IQ-тест.
„Играещите” се държали относително еднакво – поддържали осанка, гледали сериозно и гледали събеседника в очите. В тази група зрителите по-често определяли достоверно нивото на интелекта на участниците, включително и ако е нисък.
Визуалният контакт по време на разговор е ключ към поведението. Той е взаимосвързан с оценката на интелекта, която може да бъде манипулирана, ако не участват очите.
Освен това има и други стереотипи, формиращи впечатлението за ума на човека. Например, носенето на масивни очила.