Как се раждат добрите идеи
Неведнъж сте били съкрушени: „Защо не го измислих аз?”. Случва се, когато чуем за прости идеи и продукти, донесли милиони на създателите си. Защо аз не измислих Dropbox или куфарите с колелца? Защо аз не написах „Хари Потър” и не взех 1 млн. долар за слогана «Ммммм…Danon»? Как се раждат добрите идеи? За това разказва експертът по креативност Майкъл Микалко.
Позволете си да бъдете креативни
Да започнем с една интересна история. Веднъж директорът на сериозно издателство се замислил защо повечето служители в редакцията и в маркетинговия отдел нямат творчески подход. Потърсил известни психолози и им поръчал да намерят разликите между творческите и посредствените личности.
Психолозите работили цяла година със служителите в издателството и открили, че между двете групи – на творците и посредствените, има само една разлика.
Творческите хора били напълно уверени, че са творци. А другите били абсолютно сигурни, че са лишени от това качество.
Извод: Първата крачка по пътя към добрите идеи е да признаете, че сте способни да ги измислите. Ако сте убедени, че не сте творци, тогава нищо никога няма да измислите.
Бъдете отворени към новото
Около нас има всевъзможна информация и тя може да помогне да създадете нещо ново. Преглеждайте рекламните предложения, които получавате, забелязвайте тенденциите в маркетинга и новостите на пазара. Четете вестници и даже листовките, които ви дават на улицата.
След като прегледате тази информация, какви изводи може да направите за икономиката, бизнеса, културата? Кои са днешните звезди? Защо именно те, а не някой друг? Кои са днешните герои? И каква полза можете да извлечете от целия този информационен боклук?
Краен срок за идеите
Само се опитайте да си представите, че през живота си Томас Едисон е патентовал цели 1093 изобретения! Той упражнявал ума си всеки ден и бил открит към всички новости. На всеки 10 дни изобретявал нещо малко, а на всеки 6 месеца – нещо значимо.
Вие също можете да си сложите квота за идеи. Например всеки ден да генерирате 2 нови идеи. Естествено, че някои от тях ще са глупави или вече измислени, но само си представете колко нови идеи от вашите можете да използвате.
Дори ако си блъскате главата цяла седмица над вашите първи нови идеи, после мислите сами ще се връщат в съзнанието ви и ще генерират нови и нови идеи.
Не се страхувайте да експериментирате с всичко, което ви попадне
Ако в началото това упражнение ви се стори глупаво, по-късно ще разберете смисъла му. Когато измисляте нестандартни начини за използването на обичайни неща, тренирате ума си и го правите все по-гъвкав.
Търсете смисъл дори в безсмислените неща
Психологът, пионер в творческото мислене, Дж.П. Гилфърд вярва, че за да развием креативността си, трябва да видим смисъла дори в безсмисленото. Ето едно упражнение: изберете 10 случайно завъртели се в ума ви думи и се опитайте да съставите с тях смислено послание. Можете да тренирате колкото искате.
Направете дневник на идеите
И всеки ден записвайте идеите, които ви хрумват. След известно време със сигурност ще видите връзка между генерираните идеи и всекидневните проблеми на хората.
Пример: както си дъвчете дъвка, внезапно ви осенява да създадете кутийка (за дъвки) за измерване на стреса. След известно време ви хрумва да измервате pH със същата тази дъвка. Сами си представете: джвака си човек дъвката, ако след 5 минути тя е посиняла – всичко е ок, ако е почервеняла – дали да не си иде вкъщи и да полегне?
Играйте с думите и образите
Ако искате да измислите нещо ново, започнете с думите. Ето пример: мениджърът по производството на френската компания OV’Action си поставил за цел да разработи уникален продукт за хранене. Но как да го направи, ако всички известни продукти вече са на пазара?
Той поел по друг път и заменил думите „уникален” и „да разработя” с думите „удивителен” и „преобразувам”. Така задачата станала съвсем различна. Вместо създаването на нещо ново, той си поставил за цел да преобразува нещо познати в нещо изненадващо. В началото мислел за квадратни варени яйца и срок на годност почти месец. Накрая стигнал до идеята, че яйцата могат да се приготвят в микровълнова печка (без да гръмнат).
Раздробете задачата
Задайте си въпроса „Защо?”. Точно това ще ви помогне да разберете основната цел и да се орентирате в предложенията, водещи към преосмислянето на задачата. Представете си , че пред вас стои целта да продадете колкото можете повече компютри. И така, какво ще направите?
Стъпка 1. Запитайте се „защо искам да продам повече компютри?” – „защото продажбите падат”.
Стъпка 2. „Защо искам да продам повече компютри” – „така ще увелича обема на продажбите”.
Стъпка 3. „защо искам да увелича обема на продажбите?” – „защото ще взема повече пари”.
Изобщо: изрази от типа „как да забогатея” помагат да обхванете възможните начини да изкарате пари.
Можете да поискате повишение на заплатата, можете да откриете собствен бизнес, да направите инвестиция и пр. Човешките възможности са наистина безгранични.
Конкретизирайте задачата
Когато разберете какво трябва да търсите и получите обща представа за задачата, формулирайте я и я направете лична и конкретна идея. Ще ви помогнат правилните въпроси. Например:
Една проектантска фирма си поставила за цел да проектира креативен и функционален контейнер за боклук. За да се фокусира върху идеята, ръководството поставило правилните въпроси:
„Кой може да създаде контейнера”, „Откъде да вземем материалите”, „Коя форма може да е оригинална” и пр. Така се родила идеята за сгъваемите пластмасови кофи.
Използвайте загадките и главоблъсканиците
Струва си да знаете, че различните ребуси и главоблъсканици се отразяват доста добре на мисленето ни и помагат да не мислим стандартно. Затова решавайте ребуси винаги, когато можете.
А ние ще ви помагаме: Погледнете аритметичния израз с римски цифри. Той е грешен. Въпросът е можете ли да го поправите, без да пипате клечките, без да добавяте и да отнемате от тях?
Ето и отговора. За решаването на задачата трябва да се откажете от стандартния поглед върху нещата. Когато гледате едната перспектива, сами се затваряте в определена рамка. Опитайте се да погледнете на решението от друг ракурс и ще се получи. Последен съвет: никога не се предавайте и не отстъпвайте от целите си.
Впрочем, колко минути ви трябваха, за да разгадаете задачката с клечките?
Източник: lifehacker / Мениджър Нюз