Яйцето или кокошката – кое е първо? Това е една от най-старите загадки на света, върху която са разсъждавали редица мислите.

Професорът по мениджмънт от Военноморско следдипломно училище Монтерей, Калифорния Пол Лестър, директорът на Центъра за позитивна психология в Университета на Пенсилвания Мартин Селигман и покойният американски психолог Ед Дийнър опитаха да дадат отговор на въпрос от същият тип, но от по-различно естество. Този въпрос е: „Кое идва първо - щастието или успехът?“? Прави ли ни успехът щастливи, или щастието увеличава шансовете ни да постигнем успех?

В продължение на пет години изследователите са работили с близо 1 милион служители на Министерството на отбраната на САЩ. Те са изчислили относителното щастие и ниво на оптимизъм на служителите, представители на всяка възможна длъжност в министерството, на база на въпросни, използван от армията за оценяване на благосъстоянието на военнослужещите. След това са ги сравнили с броя награди, спечелени от един служител. Техните констатации са събрани в доклада  „Щастливите войници са представят най-добре“,  публикуван от MIT Sloan Management Review.

„Когато ръководството вземе решение да номинира служител за награда, следва доста строг процес, преди тя да бъде връчена на някого“, казва Лестър. „От приблизително един милион служители само 12,6% са получили награда. В Министерството на отбраната няма награди само за участие. Получаването на награда там е рядкост“, обяснява той.

Ефектът на щастието

Тези, които на база на въпросника на армията са били оценени като най-щастливи и в най-добро благосъстояние, са имали четири пъти повече награди от групата с най-ниски резултати по въпросника. Изследователите също така са открили, че негативните чувства, като гняв и тъга, предвещават по-малко награди. Същото важи и за ниските нива на позитивни емоции.

„Успяхме да се съсредоточим върху въздействието на щастието като индикатор за представянето“, казва Лестър. „Преобладаващите отрицателни емоции пречат на доброто представяне, а високите нива на оптимизъм индикират по-големи шансове за превъзходно представяне в работата“, добавя той.

Изводът на изследването е, че не е нужно да сте постигнали успех, за да сте щастлив; нито пък е нужно да сте щастливи, за да постигнете успех. Хората, които биха могли да бъдат описани като нещастни в сравнение със своите колеги, също печелят награди за добро представяне, макар и по-рядко от онези, които като цяло са по-щастливи.

„Щастието може да ви даде по-голям шанс за успех“, казва Лестър. „Умения, знания, способности – всичко това има голямо значение. И не казваме, че щастието е по-важно от всички тези други неща. Просто демонстрираме, че щастието е измерим показател за представяне“, обяснява той.

Какво означава това за вас?

Резултатите от проучването имат приложение и за всички, които не са част от военните сили на САЩ. Министерството на отбраната на САЩ е най-големият работодател в света, като с него са свързани 190 различни типа длъжности -  от шофьори на камиони и пилоти на изтребители до лекари и адвокати. Изследователите също така са разгледали широк спектър от демографски характеристики и работни характеристики, като раса, пол, стаж и позиция.

„Това направи проучването специално - не само неговата дълбочина, но и обширността му“, казва Лестър.

Тъй като щастието може да бъде предшественик на успеха, Лестър и неговите колеги изследователи насърчават организациите да се фокусират върху благосъстоянието на служителите. „Щастието има значение и трябва да се измерва“, категоричен той. „В известен смисъл това е индикатор за здравето на самата организация. Има стойност в измерването и развитието му“, добавя Лестър.

Вместо да разчитате на управленската интуиция, започнете да използвате инструменти за оценка на оптимизма, благосъстоянието и щастието на настоящите и бъдещите ви служители.

Организациите също трябва да обърнат внимание на токсичното лидерство и на служителите, които по един или друг начин правят другите нещастни и увеличават стреса в работната среда. Лидерите може да се нуждаят от допълнителни обучения за управление на служители, но в по-екстремните случаи са нужни и по-строги мерки, като например уволнение, за да се защити цялостното психично здраве на екипа.

Друга стъпка, която трябва да предприемете, е да насърчите дейностите, които носят щастие на служителите. Изследователите съветват да започнете с няколко прости неща, като например да накарате служителите да изразяват благодарността си към хората ,които са оказали позитивно влияние върху живота им, било то техни колеги или приятели. Може да ги насърчите да си водят дневник за нещата, които са  протекли добре през седмицата. Предишните изследвания Селигман показват, че този тип позитивни намеси от страна на лидерите могат да увеличат щастието сред служителите и да намалят симптомите на депресия.

Големият извод от проучването е, че щастието на вашите служители е от значение. Да, обективните мерки за ефективност са важни за организацията, но в крайна сметка мерило за това колко добре се справя вашата компания е оценката на цялостното щастие на вашите служители.

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз