Когато неуспехът е възможност
„Не трябва да се страхувате от провала“. Това е може би един от най-старите и често повтаряни съвети в света на предприемачеството.
„Тук неуспехът е вариант. Ако нещата не се провалят, значи не правите достатъчно иновации“, е казал Илон Мъск пред служителите на SpaceX в ранните дни на аерокосмическата компания.
Тук на ум идва и класиката на Томас Едисън: „Не съм се провалил. Просто открих 10000 начина, които не вършат работа.“
Предприемачите са облъчвани постоянно с посланието, че преодоляването на страха от провала е от ключово значение за техния успех – най-вероятно, защото е истина. Това обаче не означава, че преодоляването на този страх е лесно. За повечето от нас провалът носи изключително неприятни чувства. Напълно нормално е да се притеснявате за социалните, икономическите и бизнес щетите, които ще последват вашия неуспех.
Добрата новина е, че макар провала от провала да е заложен в нас, ние можем да го преодолеем. Ето съветите на няколко емблематични предприемача за това как да бъдете смели в лицето на потенциалния неуспех:
Илон Мъск
Със своята компания за космически кораби и мечта за колонизиране на Марс, Мъск може да изглежда като безстрашен по природа човек, но в миналото той сам е признавал, че може да изпитва „доста силен страх“. Как преодолява този ужас? Той от подхожда доста неортодоксално. Вместо да се фокусира върху позитивни мисли, той прави точно обратното – прибягва до фатализъм.
„Нещо, което в известна степен помага, е фатализма. Ако просто приемете различните вероятности, ще се страхувате по-малко. Когато стартирах SpaceX, смятах, че вероятността за успех е по-малка от 10%. Аз просто приех, че вероятно ще загубя всичко, но че може би ще постигнем някакъв напредък“, казва Мъск.
Обмислянето на най-лошият възможен сценарии не е никак нова идея, като тя се наблюдава още сред древните стоици, които са казвали, че въображаемото сблъскване с провала може да намали тревожността, която човек изпитват.
Ричард Брансън
Ако не сте фенове на подхода с „най-лошия възможен сценарии“, то сър Ричард Брансън има друг съвет.
Подобно на Мъск, на пръв поглед безстрашния основател на конгломерата Virgin Group признава, че изпитват тревоги като всички останали.
„По време на нашите балон над Атлантическия и Тихия океан имаше безброй моменти, в които се чудех дали ще се върнем на земята живи“, споделя той.
Вместо да се фокусирате върху определен негативен развой (в случая са балоните това е потенциална смърт, което надали ще успокои нервите ви), Брансън съветва да насочите вниманието си към ученето. Определяйки провала като „един от най-добрите инструменти за учене“, Брансън казва, че човек може да укроти тревогите си като се замисли за уроците, на които го учи едно иначе неприятно преживяване.
С други думи, фокусът се измества от краткосрочния дискомфорт върху дългосрочните ползи.
Сара Блейкли
Ocнoвaтeлĸaтa нa ĸoмпaниятa зa бeльo Ѕраnх Capa Блeйĸли стига да подобно заключение за провала – макар че в началото ви кара да се чувствате ужасно, може да ви донесе страхотни неща на по-късен етап. Проблемът е, че човек трудно може да се фокусира върху дългосрочните ползи в самия момент на неуспех. Блейкли съветва да записвате ползите, за да можете да си напомняте за тях, когато се чувствате неприятно.
„Баща ми ме насърчаваше всеки път, когато нещо не се е получило по начина, по който исках, да запивам извлечените ползи от това. По този начин започнах да осъзнавам, че във всичко има невероятни късчета мъдрост, които не бих искала да пропусна“, казва тя.
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз