Мислителят Роден с две десни ръце
Роден е скулптор без специално образование, късан три пъти на изпит в Академията, отхвърлян в началото поради грозота на творбите си от артистичния парижки елит. В него е вярвал само баща му. Той е направил всичко възможно Огюст да се изучи и да може да си позволи собствен път в изкуството. Този факт сам по себе си е достатъчно основание за коленичене пред далновидността и любовта към сина му на обикновения полицейски инспектор Роден-старши.
Огюст Роден бил ценител на формите. Бил е доста късоглед през целия си живот и това му е попречило да се научи да чете добре. Всъшност, той винаги е имал затруднения с езика и с изразяването на мисълта си с думи. За това пък е усещал и изобразявал чувствата, мислите и настроенията си с ръце. В скултурата е имал най-голямо предпочитание към човешкото тяло, особено ръце и глава. Наемал е хора-модели, които никога не е аранжирал, за разлика от останалите си колеги по това време. Роден наблюдавал моделите си, изучавал и скицирал как се движат, как стоят или седят и от естествените им пози е получавал вдъхновението си.
Бюстът на следващата снимка се казва Дворецът с Партенона. Модел е Мариана Ръсел – италианка, съпруга на Джон Ръсел (австралийски художник, живял в Европа, приятел с Ван Гог, Моне, Матис и Роден). Роден толкова е харесвал чистите форми на лицето на Мариана, че я е канил за модел няколко пъти.
Преди век хората все още са си поръчвали фина посуда, ако са могли да си го позволят. След индустриалната революция всичко е конфекция – било евтина, било скъпа. Огледайте се и ще осъзнаете това. Все пак е чудесно, че можем да оценим запазеното от предишните времена поне в музеите.
Роден харесвал техниката асамблаж – той изработвал поотделно ръце, глави, тела (торсо), крайници и всякакви елементи, които после асамблирал (събирал и залепял заедно), за да получи една или група фигури. Понякога се е налагало съответното уголемяване или умаляване, за да се получи нужната пропорционалност. Тази техника не е приета преди Роден, но той я практикува доста често. Той налага и импресионизма в скулптурата.