Почти три четвърти от младите хора на възраст между 15 и 24 години в 92 държави, за които има налични данни, не успяват да придобият уменията, необходими за работа. Това сочат данни от нов доклад, публикуван на 13 юли от Комисията по образование и УНИЦЕФ и подкрепен от глобалната инициатива „Generation Unlimited“.

Докладът, озаглавен: „Възстановяване на ученето: Доколко децата и младежите са в час с развитието на умения?“ включва анализи на развитието на уменията в ранна детска възраст, както и сред децата в начална училищна възраст и младежите. Данните подчертават ниски нива на умения сред децата и младежите във всички възрастови групи. Вероятността да притежават уменията, необходими за пълноценното им развитие и по отношение на бъдещите възможности за заетост, достоен труд и предприемачество, е най-малка при младите хора в страните с ниски доходи.

"Вдъхновеното и квалифицирано поколение от деца и младежи е от решаващо значение за просперитета, прогреса и успеха на обществата и икономиките. Въпреки това повечето деца и млади хора по света са били провалени от своите образователни системи, което ги оставя необразовани, невдъхновени и неквалифицирани – сигурна комбинация за непродуктивност", заяви Робърт Дженкинс, ръководител отдел „Образование“ в  УНИЦЕФ.

В България близо половината (47,9%) от младежите на възраст между 15 и 24 г. или 315 149 не разполагат с базови умения, които са им необходими за средно образование. Това показват данни на международното оценяване PISA* и TIMSS и изчисления за децата, които не се обучават. А 44,5 от същата възрастова група или 292 287 нямат и все по-необходимите в днешния свят дигитални умения.

 

Под „дигитални умения“ се разбира умението да разбират и използват технологиите и се измерва чрез дял на млади хора, които могат да изпълняват основни дейности на компютър, например: копиране или преместване на файл или папка, функции за копиране и поставяне за дублиране или преместване на информация в документ, изпращане на и-мейли с прикачени файлове и трансфер на файлове между устройства

Базовата грамотност и математическата грамотност; меките умения, включително уменията за живот и социално-емоционалните умения; дигиталните умения, които позволяват на хората да използват и разбират технологиите; специфичните за професията умения, които подпомагат прехода към заетост; и предприемаческите умения са от съществено значение за просперитета на децата.

Тези умения са от решаващо значение и за развитието на обществата и икономиките.

Поради големия брой младежи, които не посещават училище и ниското ниво на придобиване на базисни умения, държавите по света са изправени пред криза, като по-голямата част от младите хора не са подготвени да станат част от днешната работна сила - се отбелязва още в доклада.

По данни на Евростат (2021) 14 % от младежите в България са извън системите на заетост, образование или обучение. А 120 000 деца в училищна възраст са в риск от отпадане от образователната система – показва проучване на МОН от 2021 г.

„УНИЦЕФ ще подкрепи Министерство на образованието и науката през следващите 5 години така че да повишат достъпа до по-качествено образование и ранно учене за всяко дете и да въведат по-успешни механизми за предотвратяване на отпадането от училище. Фокусът на работата в новата ни програма ще бъде върху проекти и инициативи, чрез които младите хора, включително най-уязвимите, да развият необходимите им умения за бъдещето, които да им позволят да се включват в обществения и икономическия живот.“ – заяви Мария Янкова, програмен директор „Образование“ в УНИЦЕФ в България.

УНИЦЕФ и Комисията по образование призовават правителствата да осигурят на всяко дете качествено образование и да премахнат бариерите, които го излагат на риск от отпадане. Следва да се оценят нивото на знания и умения на децата и да се осигурят съобразени с тях допълнителни часове, за да им помогнат да бъдат в час с необходимите им знания и умения за живот и работа.

"За да дадем на младите хора най-добрия шанс да успеят и да възстановят загубите в обучението, дължащи се на пандемията, трябва да ги подкрепим цялостно. Но не можем да възстановим това, което не измерваме. Трябва да знаем къде се намират децата и младежите в изграждането на редица умения, от които се нуждаят, и да наблюдаваме техния напредък. Ето защо Комисията по образование, УНИЦЕФ и партньори работят за преодоляване на пропуските в събирането на доказателства, включително за стартирането на Световния часовник на уменията, който да помогне за проследяване на напредъка и повишаване на осведомеността относно придобиването на умения от младите хора по света. Само така ще можем да насочим спешни действия за подготовка на това поколение за просперитет в бъдеще", заяви изпълнителният директор на Комисията по образованието Лисбет Стър.

Източник: УНИЦЕФ