Повечето хора гледат на милото и добро поведение като на нещо позитивно, но има много случаи, в които то може да ви струва скъпо в работата. Поставянето на приоритет на „добротата“ в работата може да ви попречи да бъдете искрени и критични, а понякога това води до тежки проблеми за компанията и за вашата кариера в дългосрочен план.

Ако сте загрижени дали колегите гледат на вас като на „добър човек“, трябва да знаете, че не сте само вие. Проучване на компанията за развитие на лидерски умения Fierce, в което са участвали 1000 работници от всеки край на САЩ, установява, че цели 63% от респондентите предпочитат да не споделят своите притеснения или критики в работата, защото не искат да бъдат приети като негативни, некооперативни и взискателни.

Според тях има три основни причини, поради които е важно човек да бъде приеман за добър и любезен от своите колеги.

-Работата е по-приятна, когато всички хора от екипа се разбират добре

-Работата е по-лесна

-Работата е по-интересна и човек получава повече възможности, ако другите обичат да работят с него

„В нашата природа е да искаме да бъдем харесвани“, казва Стейси Енгъл, президент на Fierce. „От малки ни учат да бъдем добри, което обаче ни прави лоши комуникатори. Правилото: „Ако нямате нещо хубаво или полезно за казване, по-добре не казвайте нищо“, може да се превърне в голяма пречка пред вашия успех, ако нямате нужните комуникационни умения, за да се справите със всички предизвикателства и да се възползвате от всички възможности, които се откриват пред вас в работата“, казва тя.

Добрината струва скъпо

Когато човек е твърде добър и мил с другите, в повечето случаи това е за сметка на личното му щастие. Например, един мениджър може да отбягва критикуването на служител, който не се справя добре със своята работа или се държи лошо с колегите си, и да прехвърля отговорността за този служител на отдел „Човешки ресурси“.

„Понякога хората предпочитат да омаловажават грешките на своите колеги и да толерират лошото им поведение, вместо да влизат в директен конфликт с тях и да им казват истината“, казва Енгъл. „Това води до голяма загуба на време, в което хората страдат от токсичната атмосфера, която е създал техният колега. Вместо да губите време със заобиколки и отбягване на проблема, бъдете директни и кажете нещо от рода на „Виж Джон, забелязах промяна в поведението ти. Кажи ми какъв е проблемът.“

Създайте култура на комуникация

Провеждането на искрени и откровени разговори не е никак лесно, но с достатъчно усилия всяка компания може да създаде фирмена култура, в която те са нещо нормално. Една от най-важните стъпки за постигането на тази цел е даването на личен пример от лидерите в компанията. Те трябва да се държат по такъв начин, по какъвто искат да се държат и техните служители. Трябва да бъдат отворени за различни мнения и гледни точки, казва Енгъл.

„Някои служители не споделят своите проблеми, нужди и желания с ръководителите си, защото са останали с впечатлението, че те никога не ги слушат и не се интересуват от тях. Ако те не получават положителни примери от своите лидери, това им разбиране ще се затвърди“, добавя тя.

Понякога мениджърите на мениджърите може да се налага да искат директно обратна връзка от своите служители. Според проучването на Fierce, работниците изпитват най-голяма трудност да споделят критики и отзиви по време на срещи на четири очи, било то с колега, директен ръководител или висшестоящ мениджър в компанията.

Енгъл съветва да отделяте повече време за разговори със служителите. „Попитайте ги какви са проблемите, пред които са изправени самите те или компанията като цяло. Покажете им, че искате да чуете тяхното мнение и да видите нещата от тяхната гледна точка“, добавя тя.

В крайна сметка, най-важното в случая е да започнете да гледате на „добрината“ по различен начин. „Признак на любезност и добрина ли е това, че отбягвате трудните разговори и отказвате да направите нещото, което е най-добро за всички? Можете да проявите уважение и да демонстрирате добри намерения и същевременно с това да говорите за нещата, които не вървят добре и да критикувате хората, които правят грешки. Фактът, че ние подминаваме всички тези проблеми е може би основният източник на предизвикателства в работата“, казва Енгъл.

...............

Стефани Воза за FastCompany.com

Мениджър Нюз