Всеки иска да се чувства специален, всеки може да стане по-добър
Независимо дали отивате на интервю за работа, дали се срещате с клиент или пък говорите с ваш колега, има един фактор, от който зависи до каква степен ще бъде успешни в конкретната дейност – вашите междуличностни умения.
Наричани още „меки умения“ (soft skills) и социални умения, те включват способността да работите добре в екип, да решавате конфликт, да градите доверие, да управлявате добре времето си, да взимате важни решения и много други.
Има множество изследвания, които отделят специално внимание на връзката между меките умения и професионалния успех, но те остават все така трудно измерими. Хората, с които работите, най-вероятно няма да ви кажат директно, че ви лисват социални умения, но те най-вероятно няма и да ви поканят на бар с колегите след работа, или пък да имат предвид вашето име, когато подбират състава на екипа за нов важен проект.
ОЩЕ ОТ #умения
Добрата новина е, че можете да подобрите междуличностните си умения, стига да знаете върху какво точно трябва да се фокусирате. Ето 5 неща, характерни за хората, които имат добре развити социални умения:
Те хвалят останалите
Всеки иска да се чувства специален. Хората имат чисто човешка нужда да бъдат признати и разпознавани. Способността да накарате останалите да се чувстват страхотно в собствената си кожа е добра отправна точка за изграждането на дългосрочни връзки. Ако човекът, с когото говорите, наскоро е постигнал някакъв успех, не пропускайте възможността да му честитите и да отбележите колко добре се е справил. Ако например говорите с вашия шеф, споменете колко полезни са били отзивите, които ви е дал за вашата работа по даден проект, и как сте ги използвали, за да подобрите представянето си. Освен това, не се притеснявайте, че вашите комплименти може да ви поставя в ролята на подмазвач. Истината е, че другият човек ще ги приеме като пълни истини и ще ви бъде благодарен за вашата оценка.
Те слушат внимателно
Друго много важно умение е активното слушане. То не е толкова лесно, колкото звучи, което е и причината добрите слушатели да оставят толкова силно впечатление у хората, с които комуникират. Проучване на Харвардският университет установява, че хората говорят за себе си в 60% времето, когато общуват с някой друг. Когато не говорим, ние често мислим за това, което да кажем, след като събеседникът ни замълчи.
Най-добрата стратегия за развитие на умения за слушане преминава през три стъпки:
Слушайте с очите си – научете се да разчитате езика на тялото на хората, с които общувате. Седят ли със скръстени ръце, или изглеждат отпуснати?