Ако имате дете, прекрачило прага на пубертета, със сигурност сте се сблъскали с феномена на инфлуенсърите, влогъри и ютюбъри, които то следи в социалните мрежи и често възприема като модел за подражание. А в социалните мрежи популярни сред тийнейджърите (и не само) лица рекламират всичко – от най-новите модели мобилни телефони през атрактивни начини за пътуване по света и най-различни козметични чудеса, решаващи повечето проблеми на подрастващите почти за миг, до поведения, които могат да бъдат откровено опасни за здравето и живота – снимка върху влаков вагон например.

Има ли начин да предпазите тийнейджъра от вредния ефект на някои модели за подражание, без да прекрачвате личното му пространство? Отговарят италиански психолози.

Как точно се държат новите поколения

Те бързо идентифицират кои са най-успешните или модни в техните среди инфлуенсъри и често имитират начина, по който идолите им се обличат; слушат музиката, която и те слушат; ядат това, което и те хапват, и така се чувстват по-близки до любимото си лице от екрана на телефона или компютъра.

Висок процент, особено сред момичетата, са пристрастени към безплатните уроци по грим, облекло и хранене. А това вече е плашещо и тревожно явление, отчитат експерти. И става все по-популярно в световен мащаб. Още по-тревожното е, че възрастовата граница става все по-ниска. В социалните мрежи 11-12 годишни момичета без никакви притеснения имитират оскъдното облекло на своите нови идоли. Включват се и в най-различни каузи, някои наистина благородни и полезни, други – притеснителни и дори опасни.

Посланието, което те самите отправят и следват е простичко: всеки може да постигне успех, стига да е достатъчно интересен, и именно това е бъдещето.

Каква е ролята на инфлуенсъра

Обстойно проучване на специалисти от различни страни, раздели условно инфлуенсърите, по които най-често се увличат тийнейджърите, на няколко категории:

такива, които продават разнообразни продукти и услуги, използвайки най-вече външния си вид. Това е и групата, в която най-често могат да се наблюдават различни естетични подобрения на тялото и лицето, за да бъде постигнат максимален ефект;

модни и бюти съветници, които умеят да съчетават облеклото си успешно и атрактивно, или да се гримират добре. Най-често те дават съвети как да се облечете според мястото и повода, и как да се гримирате. Истинските модни и бюти експерти между тях са малко;

фитнес инфлуенсъри, които полагат много грижи за тялото си, водят здравословно или съответстващо на режима им хранене. Обикновено те предлагат видео уроци с гимнастически упражнения, които могат да се изпълняват у дома и не изискват специална подготовка;

кулинарни гурута, които се делят на различни подкатегории. Някои експериментират доста успешно и предлагат кулинарни шедьоври, без да натрапват знанията си, а предлагайки само визуално красива храна. Други дават по-сложни или по-прости за изпълнение рецепти, показвайки ги често стъпка по стъпка. Има маниаци на тема здравословно хранене, смутита, веганска храна, вегетарианска, нисковъглехидратна, с броене на калории или нещо друго;

природозащитници и всякакви други защитници. Тази група всъщност е доста шарена и в нея могат да попаднат както известни лица, които призовават към почистване на различни места в природата и защитават благородни каузи, така и такива, пристрастени към различни модни течения;

екстремни инфлуенсъри. В тази категория попадат всички онези популярни след младите хора лица, които ги вдъхновяват към една или друга екстремна постъпка – от рисуване на графити до селфи на недостъпни места.

Кои са рисковете от следването на съвети в социалните мрежи

Според данни на Националната обсерватория за юноши на Италия, близо 32% от тийнейджърите са увлечени и следват препоръките на най-известните инфлуенсъри в страната. От тях около 17% са все още деца и тепърва навлизат в пубертета. Следователно говорим за много млади хора. Сходно е положението и в други европейски страни, включени в проучването. Тоест – вече може да се говори за друг вид пристрастяване, което тече от мобилния телефон.