Изследователи от Австралия откриха изцяло нов вид клетки, които хвърлят повече светлина върху начина, по който тялото на бозайниците се лекува.

В продължение на повече от век учените са предполагали, че подобна клетка съществува - и сега най-накрая е открита възрастна версия, която се крие в аортата на пораснали мишки.

Откритието е направено благодарение на близо 9-годишни проучвания. Изследователите са нарекли клетките „прогенитори на ЕндоМак“ и сега екипът търси подобни варианти и в човешкото тяло.

„Тези клетки имат важна задача - да помагат за растежа на кръвоносните съдове, когато тялото го изисква“, обяснява медицинският учен Санури Лиянаге от Южноавстралийския институт за здравни и медицински изследвания (SAHMRI).

„Те се активират при нараняване или лошо кръвоснабдяване и тогава бързо се разширяват, за да подпомогнат оздравяването.“

Лиянаге и колегите му изолират прогениторни клетки на ЕндоМак от мишки и ги култивират в лабораторията, където образуват колонии. Когато са инжектирани в модели на диабетни мишки, клетъчните колонии драстично подобряват заздравяването на раните.

За да се разбере как работи прогениторната клетка EndoMac, е важно първо да разгледаме макрофагите. Това са първите имунни клетки, произвеждани от ембриона, и са от съществено значение за развитието.

В зряла възраст повечето тъкани в тялото на бозайниците съдържат макрофаги, които са били създадени през този много ранен етап. След раждането резидентните популации от време на време се обновяват, за да се запазят свежи и готови да поглъщат патогени.

Преди около век обаче учените изказват предположението, че стволовите клетки, циркулиращи в кръвта на бозайниците, могат да създават нови макрофаги, като обновяват популацията, която вече живее в различните тъкани на тялото.

В продължение на много години учените вярваха, че тези циркулиращи създатели на макрофаги, които преди това са били открити в ембрионите на мишки, съществуват в зряла възраст, защото са засети в костния мозък.

Но последните данни сочат, че стволовите клетки, получени от костния мозък, всъщност са ограничени само до няколко тъкани, включително червата, кожата и сърцето.

Сега някои учени подозират, че новите макрофаги в зряла възраст се раждат от неоткрити стволови клетки, които са се установили в организма много преди раждането.

Тази хипотеза се дискутира разгорещено, но неотдавнашно проучване върху мишки в Австралия подкрепя промяната на парадигмата.

Резултатите от изследването сочат, че ембрионалните клетки-предшественици на макрофагите са заселени в аортата на сърцето по време на ранното развитие. След това, с напредването на възрастта на мишките, тези циркулиращи стволови клетки въвеждат нови макрофаги в тъканите.

Тъй като прогениторите на EndoMac нямат „етикети с имена“, изследователите твърдят, че те могат да бъдат трансплантирани, без да се притесняваме, че имунната система ще атакува чуждото вещество.

Когато Лиянаж и нейният съавтор, биомедицинският учен от SAHMRI Анна Уилямсън, заедно с екип от множество австралийски институции, отглеждат прогениторни клетки ЕндоМак в лаборатория, те създават малка колония.

Когато тази колония е инжектирана в кръвообращението на мишка, чийто заден крак е бил с ограничено кръвообращение, за да се имитира „диабетна рана“, увреждането на крака ѝ заздравява по-бързо. След две седмици циркулиращите стволови клетки са се превърнали в макрофаги и ендотелни клетки, които изграждат кръвоносните съдове.

Сега екипът проучва дали подобни клетки съществуват в човешката аорта. Тези резултати все още не са публикувани, но изследователите намекнаха, че първоначалните данни са оптимистични.

„Теоретично това може да се превърне в промяна в играта за пациентите, страдащи от хронични рани“, казва Лиянаге.

„Развълнувани сме да продължим да изследваме потенциала на тези клетки. Все още е рано, но последиците могат да бъдат огромни.“

Изследването е публикувано в Nature Communications.