Чудили ли сте се някога защо портокалите често се продават в онези странни червени мрежести торбички? Е, това е хитър трик, използван от производителите на храни и супермаркетите, за да заблудят сетивата ви и (евентуално) да ви накарат да купувате повече плодове.

Червената или оранжевата мрежа около плода помага да се създаде впечатлението, че кората на портокала е с по-наситен оранжев цвят, като по този начин той изглежда сочен и привлекателен за потребителите. Ако плодът не е узрял, цветната мрежа също така ще намали неговата зеленина и ще увеличи оранжевия му цвят, като го направи да изглежда зрял и по-апетитен.

По същия начин лимоните често се поставят в жълти мрежести торбички, за да се подчертае естественият им цвят. Ако се поставят в червени торбички, те ще изглеждат оранжеви и не толкова привлекателни.

Принципът се основава на илюзията за конфети - визуален феномен, при който възприемането на цветовете е силно повлияно от заобикалящия ги контекст. При тази оптична илюзия неутрално оцветена топка е поставена в мрежа от различно оцветени линии. Когато линиите с определен цвят са на преден план, изглежда, че цветът на топката се слива с този на линиите.

В ново проучване психологът Карл Р. Гегенфуртнер от университета в Гисен, Германия, описва подробно как оранжевата мрежа в супермаркета използва илюзията за конфети.

Той пише: „Всяка събота на местния пазар купувам портокали за сок от любимата си продавачка на плодове Хелга. Наскоро нямаше хубави узрели портокали, както можеше да се очаква през немското лято. По-късно, когато спрях в един супермаркет, изглеждаше, че има изобилие от зрели портокали и, разбира се, купих една връзка от тях, удобно опакована в мрежа за пренасяне на портокали.“

„Вкъщи, когато извадих портокалите от мрежата, се случи чудо: те вече нямаха наситени цветове, бяха просто ужасно зеленикави", Гегенфуртнер продължава.

Един и същи портокал в торбичка, извън нея и маркиран с илюзията на Мункер. Източник: Gegenfurtner/i-Perception/2024 (CC BY 4.0)

Като остава верен на научния метод, той представя и доказателства под формата на снимки, които потвърждават твърденията му.

„Стигаме до заключението, че самата асимилация на цветовете осигурява силен ефект върху възприемането на цветовете, като превръща зеленикавия на вид портокал в плод с красив оранжев оттенък. Излишно е да казвам, че продавачите на плодове отдавна са осъзнали това. Като се огледаме в типичните супермаркети, лесно можем да видим, че плодовете и зеленчуците (например лимони, лук, тиквички или дори картофи) обикновено са опаковани в мрежи, които са с цвета на перфектните екземпляри“, заключава изследването.

В статията се обяснява, че илюзията за конфети се основава на принципа, че мозъците ни са програмирани да обработват периферното зрение и възприемането на цветовете.

По същество нашите мозъци се стремят да ни осигурят гладко и безпроблемно преживяване, което може да бъде разбрано възможно най-ефективно. По същия начин нашата зрителна система е устроена така, че да възприема еднородност и плавни преходи. Когато червената мрежа е поставена върху портокала, мозъкът ни слива съседните цветове, за да опрости това, което виждаме.

Не е известно дали този трик на измамата действително увеличава продажбите на портокали, въпреки че бихме насърчили изследователите да се заемат с тази задача.

Новото изследване е публикувано в списание i-Perception.

Източник: IFLScience