Днес Иисус често се представя като брадат мъж с руса коса. Ако разгледаме по-внимателно как е бил рисуван в античността обаче, ще видим човек, който се доближава много повече до онзи Христос, който виждаме в западните творби от Ренесанса (например „Последната вечеря“ на Леонардо да Винчи или “Разпятие Христово” на Диего Веласкес.

Археолози от Университета на Хайфа в Израел откриха неизвестна досега картина на Иисус (на около 1500 години) в ранновизантийска църква в пустинята Негев в южен Израел.

За съжаление, Слънцето през вековете не се е отразило особено добре на изображението. Това, което е останало от него, са няколко бледи линии и намеци за цветове. Въпреки това експертите твърдят, че някога тук се е намирало нещо много важно.

Виж още: Криминалисти разкриват как наистина е изглеждал Исус

„Озовах се на правилното място, в правилния момент и от подходящия ъгъл. Внезапно зърнах очи“, казва Ема Маян-Фанар, главният ръководител на разкопките.

„Това бе лицето на Иисус по време на неговото кръщене. И той ни гледаше.“


Картината (в ляво) и нейната предполагаема реконструкция (вдясно). Източник: Dror Maayan/Antiquity

Археолозите вярват, че тази картина е изобразявала важна религиозна фигура с къса къдрава коса и без брада. Нейният нос е бил дълъг, а около главата е имало ореол. Тъй като изображението се е намирало над баптистки купел с формата на разпятие, те предполагат, че всъщност става дума за кръщенето на Христос – често срещана сцена в християнското изкуство.

Това обаче не е обикновено изображение на Иисус. По всичко личи, че вероятно става дума за първата картина на сцена от кръщенето на Христос от периода преди Иконоборството, която откриваме в Светите земи.

„Разпознаването на лицето на Иисус в тази картина си е откритие само по себе си. То е част от иконографската система, при която Христос се рисува с къса коса. Тя е била особено разпространена в Египет, както и в Сирия и Палестина, но отсъства в късното византийско изкуство“, пишат авторите на проучването.

„Ранните текстове от VI век включват полемики, посветени на автентичността на лицето на Христос (включително на косата му). На базата на иконографията ние можем да предположим, че картината е нарисувана през VI век.“

Повече по темата може да прочетете в Antiquity.