Изкуственият подсладител сукралоза, който се среща често в нискокалорични безалкохолни напитки и кетчуп, може да подмами мозъка да търси повече храна, установиха американски учени, цитирани от в. Дейли мейл.

Как сукралозата влияе на мозъка?

Според специалисти от Университета на Южна Калифорния консумацията на сукралоза активира така наречените „горещи точки на глада“ в мозъка. Това обърква организма, тъй като създава очакване за допълнителни калории, които всъщност не постъпват. В резултат на това мозъкът реагира с повишен глад (особено при хора, страдащи от затлъстяване).

Научното изследване

В проучването участват 75 души, на които са давани три различни напитки: вода, напитка със сукралоза и напитка със захар. Учените провеждат магнитно-резонансно сканиране на мозъка и вземат кръвни проби преди и след консумацията на напитките.

Данните разкриват, че след прием на сукралоза участниците имат повишена активност в хипоталамуса – мозъчната зона, отговорна за основните телесни функции като температура, умора и апетит. Сканирането показва също, че този подсладител увеличава връзката между хипоталамуса и други части на мозъка, свързани с мотивацията и вземането на решения.

Влиянието на сукралозата върху хормоните на апетита

Анализът на кръвта показва, че след прием на напитка със захар организмът отделя хормони, които намаляват апетита. В случая на напитка със сукралоза обаче тези хормони липсват, което допълнително стимулира чувството на глад.

Какви са последиците?

Откритията са от голямо значение, като се има предвид нарастващата популярност на „диетичните“ продукти без захар. „Ако тялото очаква калории заради сладкия вкус, но не ги получи, това може да промени начина, по който мозъкът регулира апетита в дългосрочен план“, обяснява д-р Катлийн Алана Пейдж, ендокринолог и водещ автор на изследването.

Резултатите от проучването са публикувани в престижното научно списание Nature Metabolism.