Няколко секунди са достатъчни, за да може човекът срещу вас да прецени дали сте умни, успешни и може ли да ви се довери, твърдят психолози.

Тънки разрези

Психолозите Налини Амбади и Робърт Розентал създават термина през 1992 г. и го използват при изследването на феномена на първото впечатление и социалната интуиция.

Според хипотезата им невербалното поведение на човека говори много за него. За да проверят това, учените записали 10-секундни видеоклипове без звук, в които преподаватели от Харвард четат лекции. Показали клиповете на хора, които не познават преподавателите и ги помолили за оценка по 15 параметъра – „тънки разрези”. Доброволците оценявали активността на лекторите, увереността, излъчването и пр.

После повторили експеримента, но с 5-секундни видеа и с друга група доброволци. Удивително, но тънките разрези в двата случая съвпаднали. Учените отишли още по-далече – скъсили клиповете до 2 секунди и повторили опита. Резултатът бил същият.

След това помолили студентите на тези преподаватели да ги опишат. И тогава дошла голямата изненада.

Тънките разрези на студентите и на външните наблюдатели, които правели оценки само по „неми” клипове, практически съвпаднали.

И така: хората правят изводи за човека пред себе си, когато го видят за пръв път, много бързо, буквално в първите две секунди. При това впечатлението не е свързано по никакъв начин с това, което човекът казва.

Да разберем какви тънки разрези правят за нас хората в първите секунди от запознанството ни:

Доверие

Александър Тодоров  и Джанин Уилис  от университета в Принстън открили, че хората правят извод за надеждността на събеседника си за 100 милисекунди.

На едната група участници в опита показали снимка на непознати хора и поискали оценка на степента на тяхната привлекателност, компетентност и надеждност. Показвали снимката за 0,1 секунда. Същата снимка дали и на другата група, но без ограничение на времето за гледане.

Оценките на участниците, мернали снимките само за част от секундата, съвпаднали с оценките на другите, които ги разглеждали продължително. Особено силно било съвпадението при оценката на нивото на доверие към човека от фотографията.