Някои хлапета започват да говорят и не млъкват още пред да навършат една година. Други проговарят късно. Много късно. Защо, обяснява руски логопед.

Историята 

„Когато синът ми навърши 11 месеца, очаквах да проговори. Естествено сверявах и четях таблици с развитието на децата, където се казваше, че малките около първата си година започват да произнасят първите думички „мама“ , „татко“ , „дай би-ба“ и други сладки бебешки слова.

На една година синът ми не проговори. Шест месеца по-късно – никакъв прогрес. Мълчеше и на две. Да му затвориш устата беше сложна задача. Трудно обаче се ориентирахме в потока от звуци – той не можеше да произнесе нито една разбираема дума. Бабите наоколо ме уверяваха и като мантра повтаряха: „Той още е малък. Пък и е момче“.
Бях взела решение, ако това продължи до третата година, да се консултирам със специалист. И правех всичко по силите си и това, което ми се струваше най-ефективно, за да го стимулирам. Четях му непрекъснато и разговарях с него.

Синът ми проговори на 2 години и 3 месеца. И буквално за седмица мина през всички етапи. От произнасянето на отделни думи, до сложни изречения с обрати и деепричастия. Освен това се оказа, че е запомнил всичко, което съм му чела. Помнеше стихчета и приказки наизуст“.

Дете или Маугли

"Отдъхнах си. Не само ние, но и много съвременни майки си задават въпроса: защо в началото на XXI децата започват да говорят късно, по-бавно и по-лошо". Обърнахме се с този въпрос към експерт - водещ логопед в дистанционния езиков център "Оппи-онлайн" Татяна Комарова. Ето нейното обяснение:

Днес детската реч се формира не така, както едно време. На първо място нашите майки са били по-здрави и бебета са се раждали в термин. Начинът на раждане също оказва влияние. То често не протича гладко – бързо, продължително, с използване на обезболяващи и стимулация. И в резултат на това детето се ражда с неврологични проблеми. Това без съмнение може да забави развитието в това число и на говора.

Не само присъствието на електроника – телефони, таблети, компютри оказва влияние. Един от невидимите, но най-чести фактори е непълноценното общуване с детето. А речта няма как да се развие без активно общуване и взаимодействие.

Има такъв термин „дете-маугли“. Това са хлапета израснали без човешки контакт, когато общуването е било безмълвно – с жестове и мимика. Така се държат животните.
Логопедите днес се сблъскват с много проблеми. Малко са децата, които се развиват нормално и нямат нужда от помощ. Най-честите проблеми са – забавяне на проговарянето, когато хлапето не проговаря до 2 години и 6 месеца, нарушена фина моторика и слаби сръчности при по-големите, които неумело си служат с ръцете. Малко са и учениците от горните класове, които могат да се похвалят с богата, красива, емоционална реч.

Децата, които стигат до логопед, не са само тези, които не изговарят определени звуци правилно, но и тези, които са проговорили късно и имат беден речников запас. Добре е те да се насочат към специални детски градини с логопед. Градината обаче не може да замести индивидуалната работа с логопед, от която хлапето също има нужда.

Не всяка цена потърсете помощ от логопед на 3, 5 и 7 години, дори ако сте убедени, че с речта на детето всичко е наред. Не всички родители са наясно как се развива артикулацията, в норма ли е фонетичното и лексикално развитие на речта и дали съответства на възрастта на детето. Играйте и говорете с детето – това е мощен стимул за развитието му в предучилищна възраст“, съветва Татяна Комарова.

Новите родители