Как позата влияе на настроението
Когато се почувствате тъжни и потиснати, обърнете специално внимание на позата, в която сте в момента.
Какво забелязвате? Тялото ви е превито, вратът и раменете са наклонени напред, главата ви е отпусната – най-вероятно, изглеждате точно по този начин, казват представителите на когнитивната наука. Вие стоите така, защото сте тъжни. Но и обратното е вярно – тъжни сте, защото сте в тази поза.
Отношенията между тялото и разума са двустранни – разумът влияе на реакцията на тялото, положението на тялото подава сигнали на мозъка.
Една от набиращите главоломно популярност TED лекции е тази на социалния психолог Еми Къди, благодарение на която вече знаем, че две минути „влиятелни пози на ден” могат значително да променят самочувствието ни.
Не става дума да демострираме самоувереност пред околните; "влиятелните пози" буквално променят хормоналния фон, повишава се нивото на тестостерона и в същото време спада нивото на кортизола – хормон на стреса.
„В мозъка има участък, свързан с увереността и когато той се включи, не е толкова важно какво именно го е стартирало”, казва Ричард Петти, професор по психология от Университета в Охайо. „Трудно е да се различи реалната увереност от тази, предизвикана само заради това, че седите с изправен гръб, нали?!...същото е като с усмивката – радостта и щастието предизвикват усмивка, но тя, от своя страна повишава усещането за щастие.”
Нашето усещане за самочувствие е свързано до голяма степен с това колко високи се чувстваме, разкрива още проф. Петти.
Например, ако човек седне в кресло, в което изглежда по-висок от другите наоколо, ще се чувства по-властен и влиятелен. Затова и монарсите са седели на тронове, поставени на пиедестал.
Същата асоциация се задейства автоматично и когато тялото се движи или застава по определен начин. Позата му подсказва на мозъка, че вие сте влиятелни, а това, на свой ред влияе и на настроението, добавя той.
Проф. Петти и негови колеги са проверили и доказали тази теория още през 2009 година с изследване, публикувано в European Journal of Social Psychology.